Selamat datang kepada semua pengunjung blog CUTE OVEN, SMALL KITCHEN. Diharap dengan kunjungan anda dapatlah kita berkongsi ilmu disamping menambah kenalan. Terima kasih atas kesudian bertandang ke sini.

Untuk makluman, di dalam blog ini sukatan cawan adalah menggunakan cawan metrik manakala sukatan sudu pula 98% adalah menggunakan sudu metrik.
Bagi yang sering bertanya apakah 'Tbsp' dan 'tsp'; 'Tbsp' = tablespoon & 'tsp' = teaspoon.

Recent Posts

Monday, November 15, 2010

SARDINE PUFF

Puff sardin bentuk segi tiga..

Salam semua. Malam tadi buat puff sardin segera ni. Dah dimasak intinya, dibungkus ke dalam puff pastry dan kemudian simpan di dalam peti sejuk. Pagi-pagi tadi sapukan dengan telur dan dibakar... Jadilah sarapan pagi untuk hari ini. Okey, resepi yang mudah ni semua dah tau tapi nak tulis jugak untuk simpanan sendiri.

PUFF SARDIN
Bahan-bahan :

Puff pastry segera jenama "Kawan"(keluarkan dari peti sejuk 30 min sblm digunakan)
1 tin sardin (ambil isinya saja)
1 labu bawang besar (hiris nipis)
3 ulas bawang putih (cincang halus)
1 batang sosej (potong menjadi kiub-kiub kecil)

Puff pastry jenama "KAWAN"



Cara-cara membuat inti sardin :
1. Panaskan sedikit minyak masak di dalam kuali. Tumis bawang besar dan juga bawang putih hingga layu.
2. Masukkan sardin dan hancurkan di dalam kuali.
3. Masukkan sosej. Gaul rata. Rasakan garamnya. (Naz tak letak pun garam sebab dah cukup masin)

Puff sardin bentuk segi empat..



Cara-cara membuat puff sardin :
1. Bentangkan sekeping puff pastry dan sudukan sedikit inti ke atas kepingan pastry.
2. Lipat pastry (ikutlah nak buat segi tiga ke atau segi empat) biar membungkus inti tadi.
3. Kelim tepi pastry dengan cara menekan garfu di sepanjang sisi pastry. Buat hingga selesai semuanya.
4. Kelar-kelar sedikit permukaan puff dengan pisau.
5. Sapukan telur di permukaan puff.
6. Panaskan oven pada suhu 200 C.
7. Bakar puff selama 20 minit atau hingga masak.

3 comments:

izahdaut said...

wooo garing tuu..sedap sedap nampaknya tuu..nama pun inti sardin kan..fuhh....

moklong said...

mntk seketui dua blh utk minum ptg nih. :)

Naz said...

> izahdaut
Mmg garing tu izah..Kalau tak garing, alamatnya tak lakulah di rumah ni..

> moklong
Ala ina... abis dah sblm t/hari tadi..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...