Selamat datang kepada semua pengunjung blog CUTE OVEN, SMALL KITCHEN. Diharap dengan kunjungan anda dapatlah kita berkongsi ilmu disamping menambah kenalan. Terima kasih atas kesudian bertandang ke sini.

Untuk makluman, di dalam blog ini sukatan cawan adalah menggunakan cawan metrik manakala sukatan sudu pula 98% adalah menggunakan sudu metrik.
Bagi yang sering bertanya apakah 'Tbsp' dan 'tsp'; 'Tbsp' = tablespoon & 'tsp' = teaspoon.
There was an error in this gadget
Showing posts with label Kuih Talam. Show all posts
Showing posts with label Kuih Talam. Show all posts

Wednesday, November 28, 2012

TALAM SEKOTENG LAPIS KELADI

ASSALLAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA

Hihiiii...lama tak update blog. Sejak cuti sekolah, rasa macam lebih sibuk pula daripada hari-hari persekolahan. Macam mana tu ek?? ^_^ Adakah sibuk atau adakah kemalasan yang lebih mengulit diri?? heheheee...

Talam sekoteng lapis keladi ni adalah adaptasi daripada Talam Sekoteng Chef Asma yang terkenal tu. Dulu Naz dah buat talam seperti ini juga tetapi dengan perisa pandan. Talam yang dulu tu Naz bagi nama Talam Sekoteng Lapis Pandan.

Kali ini, teringin pula mencuba talam sekoteng ni dengan perisa keladi pula. Lagi pun nak lihat out come bila digabungkan dengan warna ungu tu. So inilah hasilnya.

TALAM SEKOTENG LAPIS KELADI
ADAPTED FROM : Talam sekoteng Chef Asma

Saiz loyang 7 inci X 7 inci 

LAPISAN BAWAH: 
(warna ungu)
75 gm tepung gandum
150 gm gula kastor
2 biji telur 
125 ml santan pekat
250 ml air
1/4 tsp garam
1 tsp perisa keladi + sedikit pewarna ungu sekiranya perlu

CARANYA:
  1. Bancuh semua bahan, tapis dan bahagi kepada dua bahagian sama banyak. Ketepikan satu bahagian untuk membuat lapisan atas nanti. Masak satu bahagian lagi di dalam periuk hingga naik wap.
  2. Tuangkan ke dalam loyang yang telah dialas dengan plastik.
  3. Kukus selama 15 minit. Bila dah masak, cakar sikit permukaan kuih dengan garfu.

LAPISAN TENGAH: 
(warna putih)
50 gm sekoteng (rebus & toskan)  
(boleh guna 1/2 saja daripada jumlah ni)

(*)
75 gm tepung beras
125 ml santan pekat
225 ml air
1/2 tbsp Tepung Hoen Kwe(putih)
75 gm gula kastor
1/2 tsp garam

CARANYA:
  1. Bancuh semua bahan yang bertanda (*), tapis dan masak hingga naik wap. Tutup api.
  2. Masukkan sekoteng yang telah direbus tadi dan kacau rata.
  3. Tuang ke atas lapisan pertama tadi dan kukus selama 25 minit. Bila dah masak, cakar sikit permukaan kuih dengan garfu.

LAPISAN ATAS:
(warna ungu)
Masak hingga naik wap satu bahagian yang masih tinggal dari adunan lapisan bawah tadi. Tuang ke atas lapisan tengah dan kukus 20 minit. Sejukkan kuih sebelum dipotong.

NOTA NAZ:

  • Kalau rasa seperti malas nak kukus 3 kali tu, boleh buat dua lapisan saja. Mulakan mengukus dengan lapisan bewarna putih(yang ada sekoteng) dan kemudian lapisan bewarna ungu dengan perisa keladi.
p/s: pssttt...potongan kuih kurang kemas sikit. Tak sabar nak rasa..hehehee

SELAMAT MENCUBA!

Wednesday, June 27, 2012

TALAM SEKOTENG LAPIS PANDAN


ASSALLAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA.

Kuih Talam Lapis Pandan ni Naz buat adaptasi daripada resepi Talam Sekoteng Chef Asma. Sekoteng yang dibeli di Melaka hari tu masih ada lagi. Boleh lihat di SINI atau di SINI ye pada sesiapa yang tak pernah melihat rupa sekoteng. Untuk resepi asal, boleh klik di sini: Talam Sekoteng Chef Asma.


Naz buat kuih talam ni dalam loyang bersaiz 7 inci X 7 inci. Puaslah kami anak beranak yang tak berapa ramai ni makan. Naz buat setengah adunan saja daripada resepi asal Talam Sekoteng Chef Asma, sebab kebiasaannya kuih-kuih talam ni kurang mendapat sambutan orang di rumah ni. Tapi, alhamdulillah tak sangka pula anak-anak suka kuih talam sekoteng ni. Mungkin kerana warnanya kot. Dapat pula beri beberapa potong sikit pada jiran. 


Ok, layan gambar pula sekarang ye. Tuan rumah kesuntukan masa dan ketandusan idea untuk mengarang panjang-panjang..hehehe...

  
TALAM SEKOTENG LAPIS PANDAN
ADAPTED FROM : Talam sekoteng Chef Asma

Saiz loyang 7 inci X 7 inci 

LAPISAN BAWAH: 
(warna hijau)
75 gm tepung gandum
150 gm gula kastor
2 biji telur 
125 ml santan pekat
250 ml air
1/4 tsp garam
2 tsp pandan emulco + beberapa titis pewarna hijau

CARANYA:
  1. Bancuh semua bahan, tapis dan bahagi kepada dua bahagian sama banyak. Ketepikan satu bahagian untuk membuat lapisan atas nanti. Masak satu bahagian lagi di dalam periuk hingga naik wap.
  2. Tuangkan ke dalam loyang yang telah dialas dengan plastik.
  3. Kukus selama 15 minit. Bila dah masak, cakar sikit permukaan kuih dengan garfu.

LAPISAN TENGAH: 
(warna putih)
50 gm sekoteng (rebus & toskan)  
(boleh guna 1/2 saja daripada jumlah ni)

(*)
75 gm tepung beras
125 ml santan pekat
225 ml air
1/2 tbsp Tepung Hoen Kwe(putih)
75 gm gula kastor
1/2 tsp garam

CARANYA:
  1. Bancuh semua bahan yang bertanda (*), tapis dan masak hingga naik wap. Tutup api.
  2. Masukkan sekoteng yang telah direbus tadi dan kacau rata.
  3. Tuang ke atas lapisan pertama tadi dan kukus selama 25 minit. Bila dah masak, cakar sikit permukaan kuih dengan garfu.

LAPISAN ATAS:
(warna hijau)
Masak hingga naik wap satu bahagian yang masih tinggal dari adunan lapisan bawah tadi. Tuang ke atas lapisan tengah dan kukus 20 minit. Sejukkan kuih sebelum dipotong.

SELAMAT MENCUBA!

Wednesday, June 20, 2012

TALAM SEKOTENG


ASSALLAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA.

Heheheeeeee... Aduhhhh..banyak sungguh sawang di blogku ini. Sebulan juga tak memasukkan sebarang entry ke dalam blog masak-masak ni. Okey, sebab faktor masa adalah antara sebab-sebab tak berkesempatan mengupdate blog, jadi tak mau membebel panjang-panjang. Kita terus sahaja cerita tentang sekoteng ini yang amat terkenal dek kerana namanya, rupanya dan juga rasanya.

Setelah puas mencari-cari sekoteng di daerah penetapan Naz di sini dan bertemu kegagalan serta kekecewaan, maka pada cuti sekolah yang baru berlalu 2 minggu lepas, Naz menerjah Bandaraya Bersejarah untuk menjayakan misi mencari sekoteng ni apabila pulang bercuti ke rumah ayahanda dan bonda di kampung. Memanglah confirmlah dapat kan... Almaklumlah sekoteng ni memang banyak dijual di Melaka. Cepat saja tangan ini merembat beberapa bungkus sekoteng ini untuk dibuat stok serta untuk seorang adik ni yang agak-agak mengidamkan sekoteng ni..heheheeee...

 Sekoteng ni dijual dalam bentuk yang telah dibungkus cam ni.
Dalam misi mencari sekoteng ni, Naz siap bawa gambar sekali (dalam telefon bimbit). Sebabnya dalam misi pencarian sebelum ni, kalau tanya "Ada jual sekoteng tak?", mesti pekedai tu terpinga-pinga sambil mengerutkan kening. Jadi bila dah bawa gambar terus je tunjuk pada pekedai tu masa bertanya. Di gerai yang Naz beli ni, pekedai tu memanggil sekoteng dengan nama lain iaitu ' Cha cha sagu' dan pekedai tu pun tau nama asalnya 'sekoteng'. Kedai yang Naz pergi ni terletak di Bandar Hilir, Melaka.

 Inilah rupa sekoteng yang menjadi sebutan tu. Di gerai tempat Naz beli sekoteng ni, orang yang menjual di situ memanggil sekoteng ini 'Cha cha sagu'.
Ok, habis cerita pasal sekoteng ni, sekarang nak tayang gambar Talam Sekoteng yang sungguh comel dengan warna merah jambu. Memang sedap talam ni. Lembut, ada rasa lemak bercampur dengan rasa rose yang berbau wangi dan sedang elok je manisnya. Terima kasih pada Chef Asma yang mencipta resepi dan juga terima kasih pada semua kawan-kawan yang memanjangkan resepi ini untuk dicuba barsama.


Naz rujuk resepi ni dari blog Kak Am-flora. Naz cuma buat 1/2 adunan saja dan kukus dalam loyang bersaiz 6"X6".

TALAM SEKOTENG
RECIPE BY: Chef Asma
SOURCE: Am-flora@serojakitchen
TRIED & TESTED BY: Naz @ovenkecil.blogspot.com

LAPISAN BAWAH:
(Adunan penuh):
50 gm sekoteng (rebus & toskan)
(Kalau tak ada sekoteng, boleh guna sengkuang cina yang direndam dengan pewarna pink, menurut kata Chef Asma)

(*)
150 gm tepung beras
250 ml santan pekat
450 ml air
1 tbsp Tepung Hoen Kwe(putih)
150 gm gula kastor
1 tsp garam

(1/2 adunan):
25 gm sekoteng (rebus & toskan) (Naz guna 50 gm sekoteng-biar nampak banyak dalam lapisan ni)
(Kalau tak ada sekoteng, boleh guna sengkuang cina yang direndam dengan pewarna pink, menurut kata Chef Asma)

(*)
75 gm tepung beras
125 ml santan pekat
225 ml air
1/2 tbsp Tepung Hoen Kwe(putih)
75 gm gula kastor
1/2 tsp garam

CARANYA:
  1. Bancuh semua bahan yang bertanda (*), tapis dan masak hingga naik wap. Tutup api.
  2. Masukkan sekoteng yang telah direbus tadi dan kacau rata.
  3. Tuang ke dalam loyang dan kukus selama 25 minit.

LAPISAN ATAS:
(Adunan penuh):
150 gm tepung gandum
300 gm gula kastor
5/3/2 biji telur
250 ml santan pekat
500 ml air
1/2 tsp garam
1 1/2 tsp perisa rose


(1/2 adunan):
75 gm tepung gandum
150 gm gula kastor
1-3 biji telur
125 ml santan pekat
250 ml air
1/4 tsp garam
3/4 tsp perisa rose  (Naz guna 3/4 tsp esen rose dan beberapa titis pewarna pink)

CARANYA:
  1. Bancuh semua bahan, tapis ke dalam periuk dan masak hingga naik wap.
  2. Tuangkan ke atas lapisan bawah. (Naz cakar sikit permukaan lapisan bawah tadi dengan garfu sebelum menuang adunan ini).
  3. Kukus selama 30 minit.
*Guna loyang 10"X10"X2"@3" untuk adunan penuh.
*Naz guna loyang 6"X6" untuk 1/2 adunan yang dibuat.


SELAMAT MENCUBA!

Monday, November 14, 2011

TALAM CENDOL (CHEF ASMA)

 

Assallamualaikum dan salam sejahtera.

Tiba-tiba teringin rasa nak makan kuih muih yang ada cendol di dalamnya. Dulu dah pernah buat puding cendol. Jadi sekarang rasanya nak makan talam cendol pula.

Cari-cari resepi dari internet, terjumpa resepi Chef Asma ni. Terus je tak fikir panjang untuk membuatnya. Masyallahhh... memang sedap sangat talam cendol resepi chef Asma ni. Tak rugi mencubanya. Anak lelaki Naz suka sangat talam ni terutamanya lapisan atas yang ada gula merah/melaka tu. Naz pun suka gak..hehehe..

Disebabkan tiada pengukus besar yang boleh memuatkan loyang dengan saiz seperti di dalam resepi, jadi Naz kukus dalam dua loyang yang berlainan untuk memuatkan satu adunan talam cendol ni. Satu loyang Naz bawa ke rumah SIL yang mengadakan jamuan sempena masuk ke rumah barunya bersama dengan Puding Roti Marble.

Terima kasih kepada Chef Asma sebagai tuan empunya resepi dan juga kepada Daria atas kesudian memanjangkan resepi ini untuk dicuba oleh orang lain.


TALAM CENDOL

LAPISAN BAWAH

Bahan-bahan A :
  • 200 gm tepung beras*
  • 250 ml santan pekat*
  • 450 ml air*
  • 1 Tbsp tepung jagung*
  • 150 gm gula kastor
  • 1 tsp garam
Bahan B :
  • 200 gm cendol (Naz letak lebih)
Cara-cara :
  1. Satukan bahan-bahan yang bertanda * dan tapis ke dalam periuk. Masukkan bahan lain di dalam A.
  2. Masak bahan A sehingga naik wap (jangan sampai pekat sangat, sekejap sahaja atas api, guna senduk kayu untuk mengacau. Kacau sentiasa dan bila terdapat ketulan tepung di senduk kayu, tutup api dan guna hand whisk untuk ratakan adunan tersebut).
  3. Angkat dan masukkan cendol. Gaul rata.
  4. Masukkan ke dalam loyang 10" X 10" X 2" yang telah disapu dengan sedikit minyak dan dialas dengan plastik.
  5. Kukus selama 25 minit.
  6. Selepas masak, cakar-cakar permukaannya dengan garfu.

LAPISAN ATAS

Bahan-bahan A :
  • 300 gm gula merah/ gula Melaka
  • 50 gm gula kastor (Naz tak letak)
  • 500 ml air
Bahan-bahan B :
  • 150 gm tepung gandum
  • 3 biji telur (boleh guna sehingga 5 biji telur kalau nak banyak)
  • 250 ml santan pekat
  • 1/2 tsp garam
Cara-cara :
  1. Masak bahan A sehingga gula hancur dan sejukkan sebentar.
  2. Satukan semua bahan B dan kacau sehingga sebati.
  3. Masukkan bahan A ke dalam B dan tapis masuk ke dalam periuk.
  4. Masak sehingga naik wap (jangan pekat sangat, masak sekejap sahaja).
  5. Tuang ke atas lapisan bawah dan kukus selama 30 minit.
NOTA :
  • Dinasihatkan agar membalut tudung periuk pengukus agar wap air tidak menitis di permukaan kuih untuk mendapatkan permukaan kuih yang cantik.
  • Kalau ada air wap yang bertakung di permukaan kuih talam selepas selesai mengukus, buang air tu dengan cara menyerapnya menggunakan tisu dapur.
 SELAMAT MENCUBA!

Thursday, May 26, 2011

TALAM SAGU BERLAPIS


Assallamualaikum dan salam sejahtera.

Kuih Talam Sagu Berlapis telah tiba ke rumah ku... Wah! Memang sedap rupanya kuih ni sebagaimana komen-komen dari kawan-kawan yang telah mencuba membuat kuih ini. Teksturenya yang lembut, rasa manisnya yang sedang-sedang saja dan rupanya yang cantik menarik membuatkan sesiapa yang mencubanya tidak akan berasa rugi.

 

Naz cuma buat setengah adunan sahaja daripada adunan asal. Dengan menggunakan loyang 9 inci X 9 inci puas jugalah makan. Dapat pula bagi pada jiran sebelah rumah dan juga MIL sedikit. Cuma potongan kuih talam Naz kurang kemas. Tu laa..Gatal sangat nak potong guna pisau plastik yang beralun tu.. Kan dah comot jadinya. Jadi kepada sesiapa yang ingin membuat kuih ni, seelokknya dipotong dengan pisau biasa yang tajam. Barulah biji-biji sagu tu tak terkeluar dari tempat asalnya.


Resepi Naz letak untuk setengah adunan dan juga adunan penuh. Senang untuk rujukan Naz sendiri bila nak buat lagi nanti. Resepi untuk 1/2 adunan, Naz copy & paste dari dapur cyber Izah(Izah Muffin Lover), manakala resepi penuh pula Naz copy & paste dari dapur kak Yatie(Sinar Kehidupanku). Tidak dilupa, ucapan terima kasih kepada tentulah penyumbang asal resepi yang sedap ini iaitu Kak Wan(Resipi Citarasawan)


TALAM SAGU BERLAPIS (1/2 adunan)
Resepi Asal Oleh : Kak Wan (Resipi Citarasawan)

Bahan-bahan :
  • 50 gm sagu

Bahan A
  • 115 gm tepung beras
  • 50 gm tepung ubi / tepung sagu
  • 200 ml santan pekat KARA
  • 175 ml air

Bahan B
  • 160 gm gula
  • 150 ml air
  • 3 helai daun pandan

Loyang 9" empat segi

Cara-cara :
  1. Didihkan air yang banyak, masukkan sago dan masak hingga sago menjadi jernih. Tos dan siram dengan air paip. Ketepikan.
  2. Masak bahan B hingga gula larut. Ketepikan.
  3. Satukan semua bahan A, masukkan bahan B, gaul rata dan tapis.
  4. Ketepikan 150ml adunan untuk lapisan atas, masukkan pewarna hijau dan esen pandan. Ketepikan.
  5. Kemudian masukkan sago yang di toskan tadi ke dalam baki adunan. Bahagikan kepada 2 bahagian dan warnakan setiap satu dengan warna hijau dan merah atau warna di sukai.
  6. Tuang 1/2 bahagian dari adunan hijau ke dalam loyang 9" yang telah dileser dengan sedikit minyak. Kukus selama 5 minit.
  7. Tuang 1/2 bahagian dari adunan merah, kukus selama 5 minit. Ulangi melapis adunan hijau dan merah berselang seli hingga habis.
  8. Akhir sekali tuang adunan lapisan atas, tutup loyang dengan aluminium foil dan kukus selama 30 minit. Biarkan betul-betul sejuk baru di potong.


TALAM SAGU BERLAPIS (Adunan penuh)
Resepi Asal Oleh : Kak Wan (Resipi Citarasawan)

Bahan-bahan

  • 100 gm biji sago
Bahan A

  • 230gm tepung beras
  • 100gm tepung ubi / tepung sagu
  • 400ml santan pekat KARA
  • 350ml air
Bahan B
  • 350gm gula
  • 300ml air
  • 3 helai daun pandan
Loyang 9" empat segi

Cara-cara :
  1. Didihkan air yang banyak, masukkan sago dan masak hingga sago menjadi jernih. Tos dan siram dengan air paip. Ketepikan.
  2. Masak bahan B hingga gula larut. Ketepikan.
  3. Satukan semua bahan A, masukkan bahan B, gaul rata dan tapis.
  4. Ketepikan 300ml adunan untuk lapisan atas, masukkan pewarna hijau dan esen pandan. Ketepikan.
  5. Kemudian masukkan sago yang di toskan tadi ke dalam baki adunan. Bahagikan kepada 2 bahagian dan warnakan setiap satu dengan warna hijau dan merah atau warna di sukai.
  6. Tuang 1/2 bahagian dari adunan hijau ke dalam loyang 9" yang telah dileser dengan sedikit minyak. Kukus selama 5 minit.
  7. Tuang 1/2 bahagian dari adunan merah, kukus selama 5 minit. Ulangi melapis adunan hijau dan merah berselang seli hingga habis.
  8. Akhir sekali tuang adunan lapisan atas, tutup loyang dengan aluminium foil dan kukus selama 30 minit. Biarkan betul-betul sejuk baru di potong.
SELAMAT MENCUBA!

Monday, May 9, 2011

TALAM DURIAN


 Assallamualaikum dan salam sejahtera.

Projek durian dan menu durian lagi. Sebenarnya Naz dah lama aim nak buat kuih talam durian ni tapi tangguh dulu sebab masa tu durian tak banyak lagi di sini. Orang lain semua dah tinggalkan menu-munu durian, Naz baru terkedek-kedek mengopek durian di dapur. 


Terpandang resepi kuih talam durian ni di blog Nieza. Apa khabar Nieza sekarang ye. Harap Nieza dan suaminya sihat walafiat dalam mengerjakan umrah mereka dan dipermudahkan dalam segala urusan. "Nieza...I miss you dear.."

Kuih talam durian ni Nieza cipta berdasarkan resepi kuih talam pisang kepunyaan chef siber yang terkenal tu Kak Hanieliza.  Naz cuma mencuba resepi yang Nieza dah ubah suai tu. Memang sedap bagi penggemar durian dalam masakanlah. Kalau orang yang tak suka durian di dalam masakan, mesti tak mahu mencuba. Tapi apa salahnya mencuba. Rasanya memang enak.


Resepi kuih talam durian ni Naz tuliskan di bawah. Naz cuma buat 1/2 adunan sahaja daripada resepi di bawah.

TALAM DURIAN

Bahan-bahan Lapisan Bawah :
  • 1 cawan durian (dilecek)
  • 1/2 cawan gula pasir (boleh tambah lagi sekiranya perlu)
  • 1 cawan tepung beras
  • 2 Tbsp tepung kastad
  • 2 cawan santan cair
  • Secubit garam
  • Sedikit pewarna kuning

Cara-cara :
  1. Panaskan kukusan. Sapukan sedikit minyak makan di bahagian dalam loyang.
  2. Gaul sebati semua bahan dan rasa kemanisannya. Tambah gula sekiranya perlu. Tuangkan adunan ke dalam loyang.
  3. Masukkan ke dalam kukusan dan kukus selama 30 minit.
  4. Cakarkan permukaan kuih sebelum menuang adunan lapisan atas.


Bahan-bahan Lapisan Atas :
  • 1 cawan tepung beras
  • 3 cawan santan pekat
  • 2 Tbsp tepung jagung
  • 1 tsp garam

Cara-cara :
  1. Gaul semua bahan sehingga sebati dan rata. 
  2. Tapis ke dalam kuali tak lekat dan kacau sebentar di atas api sederhana.
  3. Bila kelihatan pekat, tutup api dan tuang adunan ke atas lapisan bawah tadi yang telah masak.
  4. Kukus selama 20 minit.
  5. Setelah masak, sejukkan dulu sebelum memotong untuk dihidang.



SELAMAT MENCUBA!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...