Selamat datang kepada semua pengunjung blog CUTE OVEN, SMALL KITCHEN. Diharap dengan kunjungan anda dapatlah kita berkongsi ilmu disamping menambah kenalan. Terima kasih atas kesudian bertandang ke sini.

Untuk makluman, di dalam blog ini sukatan cawan adalah menggunakan cawan metrik manakala sukatan sudu pula 98% adalah menggunakan sudu metrik.
Bagi yang sering bertanya apakah 'Tbsp' dan 'tsp'; 'Tbsp' = tablespoon & 'tsp' = teaspoon.

Recent Posts

Tuesday, April 3, 2012

SINGGANG IKAN KEMBUNG


ASSALLAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA.

Menu ikan kembung singgang jer hari ni. Nak masak yang versi pedas macam asam rebus tu, nanti anak-anak tak boleh makan pula. Malas pula rasa nak masak lauk yang lain. Jadi masak aja la singgang ni. Ada cili padi yang direbus sekali tu, kalau nak pedas bolehlah ditenyeh dalam pinggan nasi nanti.

Resepi yang sangat mudah. Semua bahan direbus jer. Kalau di Kelantan, singgang ikannya tak letak kunyit. Warnanya nanti jernih saja. Macam Naz dah biasa letak samada kunyit hidup atau serbuk kunyit biar bewarna kuning kuahnya.

SINGGANG IKAN KEMBUNG

Bahan-bahan :
  • 3 ekor ikan kembung - disiang dan dibersihkan
  • 2 batang serai - diketuk
  • 3 ulas bawang putih - dimayang
  • 3 ulas bawang merah - dimayang
  • 1 inci halia - dihiris
  • 1 inci lengkuas -dihiris atau boleh diketuk sahaja
  • 1-2 keping asam gelugor
  • 1/2 sudu teh serbuk kunyit
  • 3 biji cili padi
  • Air secukupnya
  • Garam secukup rasa
  • 1/2 sudu teh gula - untuk seimbangkan rasanya sekiranya perlu

Cara-cara :
  1. Masukkan air dan semua bahan lain ke dalam periuk kecuali ikan, garam, gula dan cili padi. Rebus hingga mendidih.
  2. Kecilkan api dan masukkan ikan, garam, gula dan cili padi. Reneh hingga ikan masak. Rasakan kuahnya biar terasa masin dan masamnya.
  3. Sedia untuk dihidang.
SELAMAT MENCUBA!

15 comments:

izahdaut said...

amboii kak sedap nyer lauk. teringat singgang mak la pulak. haishh sedap nyer

Mama Hawa/Mama Nani said...

Salam Nadz :)

lauk fav anak2 dara mama :P
teringat jgk lauk begini time waktu pantang siap ngan lada hitam nyer sekali ... aduh sedap nyer

ady said...

as-salam Naz
mmg sedap singgang ikan kembung ni mkn dgn sambal belacan...terancam selera tgk singgang ikan kembung ni..

ijayuji said...

salam kak naz! singgang mmg all time fav! sedap sgt2!! mkn dgn sambal belacan dgn budu, sedappppp! :D

Mas said...

kak naz..
lama dah mas tak buat singgang..
sedappnya tengokk...

Mas said...

mas pun kalau msk ikn singgang buh kunyit pastu buh asam keping n cili padi byk sikit sbb kuahnya yg masam2 dan pedas tulah yg mkn tambah berkali-kali hihihi

ogyep yummy mellow said...

Salam Kenal...Betul2... Anak2 suka makan lauk singgang ni... tapi, kena guna ikan tenggiri,,

Rohah said...

salam Naz,menu ni mmg guaranty sedap n segar dihirup kuahnye..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

naz... TQ menjawab soalan akak pasal fondan tu ye.. hehe..

lauk singgang ni akak suka gak.. tambah2 dikawankan dgn budu & pucuk ubi rebus.. wahh.. melelehh! tp cik abang akak tu kalau nampak akak masak singgang mulalah dia buat muka... kekeke.. mmg seteru dia lauk singgang ni.. tp kalau asam rebus buat pedas2 tu dia suka pulak.. hehe...

Qasey Honey said...

tgk lauk ni...tringat dulu mak QH pon suka masak menu ni...QH blum penah try masak lg...sedap!!!! lapo balik dbuatnya tgk lauk ni...hehehe

♥LOVE2COOK MALAYSIA♥ said...

You pass me some singgang with sambal belacan dear..will finish it for u!!! Giler I lauk2 cam ni tau ;)

Wattie said...

Salam Naz,
Bestnya kalau dapat semangkuk, akak nak menghirup gitu saja, boleh kan....hehehe

CT Delima said...

As'salam Naz

k.ct paling suka singgang ikan merah dan tongkol Naz. lama juga tak masak macam ni, tapi kedua2 stok ikan tu tak ada kat peti sejuk..hehehe

nanti nak masak juga tapi anak2 kena masak lauk lainlah nampak gayanya.

zila 4ever said...

salam naz
tadi tgok kat JM dah terliurr...ptg2 nie baru sempat nk BW kt sini...sedapnyaaa..:)

Nieza said...

assalam kak, sedapnya kalau hirup kuah singgang ni...slurrppp..:D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...