Selamat datang kepada semua pengunjung blog CUTE OVEN, SMALL KITCHEN. Diharap dengan kunjungan anda dapatlah kita berkongsi ilmu disamping menambah kenalan. Terima kasih atas kesudian bertandang ke sini.

Untuk makluman, di dalam blog ini sukatan cawan adalah menggunakan cawan metrik manakala sukatan sudu pula 98% adalah menggunakan sudu metrik.
Bagi yang sering bertanya apakah 'Tbsp' dan 'tsp'; 'Tbsp' = tablespoon & 'tsp' = teaspoon.
Showing posts with label Brownies. Show all posts
Showing posts with label Brownies. Show all posts

Thursday, 26 April 2012

BROWNIES COKLAT KUKUS dan CERITA DI SEBALIKNYA


ASSALLAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA.

Sedang cuba mengupdate walaupun mata sudah agak layu dan nak terlelap dah ni (*dah pukul 12.08 am pun sekarang). Ermmm...macam ketandusan idea pula bila nak mula mengarang ni. Macam banyak perkara nak ditulis di sini tapi tak tau nak dimulakan dari mana. Errrr..sorry.. Nak tidur dululah. heheheheee..Kot-kot la dapat idea dalam mimpi nanti..hehehehe..Good night!..
zzzzzzzzzzzzZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz.....

******************************************************

Assallamualaikum dan salam sejahtera sekali lagi. Ok, nak sambung karangan malam tadi yang tak habis dibuat.

Terpanggil untuk membuat brownies coklat kukus ni bila terlihat di wall fb gambarnya yang sungguh menggiurkan. Dengan topping coklat yang meleleh di bahagian tepinya, seolah-olah melambai-lambai dan berkata-kata brownies tu, "Buatlah saya..buatlah saya.. Anda pasti tak kan kecewa..^_^".

Cream cheese frosting di bahagian tengah dan juga di bahagian atas brownies.

Jadi terus je lah salin resepi dan buat. Bila dah dibuat memang brownies coklat kukus ni begitu sedap sekali. Penuh dengan rasa coklatnya, dan sungguh lembap di bahagian dalamnya. Naz kukuskan brownies ni di dalam loyang dan juga di dalam bekas kecil-kecil. Yang dalam bekas kecil-kecil tu dah habis tak sempat snap gambar. Jadi yang dah make-up dalam gambar yang ada ni, adalah hasil dari mengukus di dalam loyang. Ni diberi kepada adik ipar. Sebab tu tak ada gambar yang dah dipotong yer.


Ermm..lihatlah bahagian dalamnya yang sungguh moist..

Uihhh..ponat dah akak membebel hari ni. Jomlah tengok resepinya. (Resepi di bawah ni, Naz oleh sikit cara penyampaiannya. Boleh rujuk link yang disertakan untuk melihat cara resepi asal ditulis).

BROWNIES COKLAT KUKUS
RECIPE BY : Kak Fida @myresipi
TESTED BY : Naz @ovenkecil.blogspot.com


Bahan-bahan :

  • 200 gm mentega/ majerin (3/4 cawan + 1 sb penuh)
  • 200 gm dark choc (3/4 cawan choc yang disagat atau dihiris halus)
  • 170 gm tepung gandum (1 1/2 cawan rata)
  • 30 gm serbuk koko (1/4 cawan rata)
  • 4 biji telur
  • 170 gm gula halus (1/2 cawan rata + 3 sb rata) -Naz guna gula perang

 Cara penyediaannya :

  1. Cairkan mentega dan coklat secara double boiler. Kacau rata dan biarkan suam. Ketepikan.
  2. Tepung dan koko diayak bersama.
  3. Pukul telur dan gula hingga kembang di dalam mangkuk pengadun.
  4. Masukkan campuran tepung dan gaul rata dengan spatula.
  5. Masukkan pula campuran coklat dan gaul lagi hingga rata.
  6. Tuang adunan ke dalam loyang bergris dan kukus hingga masak selama 15 minit.
  7. Sejukkan brownies dan hias ikut suka.
Naz gunakan cream cheese frosting yang ada dalam peti ais untuk melapis brownies dan juga sebagai topping di bahagian atasnya.


SELAMAT MENCUBA!

Tuesday, 17 May 2011

DOUBLE CHOCOLATE DRIZZLE BROWNIES


 Assallamualaikum dan salam sejahtera.

Ini merupakan projek sempena hari guru di sekolah anakanda Maizatul Husna. Ada cerita di sebalik terhasilnya brownies ni. Asalnya Naz nak buat Marble Cheese Brownies untuk Husna. Ternampak Marble Cheese Brownies ni di dapur kak Nor-Secubit Garam.  Tapi bila siap saja dibakar brownies ni, Naz tengok elok je brownies ni naik tinggi memenuhi loyang Naz. Alamak!! Macam mana nak tuang adunan kejunya nanti ni??? Tiada ruang langsung dah di dalam loyang untuk dicurahkan adunan kejunya untuk dibakar.

Tanya pada kak Nor, kak Nor kata boleh tekan-tekankan sikit brownies tu sebelum masukkan adunan keju agar ada ruang untuk adunan keju tu. Tapi bila Naz fikir-fikir balik...ishhhh... memang dah tak boleh muat dah ni. Kalau tekan-tekan sampai brownies tu penyek pun memang dah tak boleh muat dengan adunan keju nanti. Terfikir-fikir lagi.. apa salah aku buat ni??? Laaaa...rupanya salah pilih loyang daaaa... Naz guna loyang cutter untuk buat shortbread cookies. Loyang tu kan memang rendah jer. Padahal loyang yang sama saiz dengan ketinggian yang lebih lagi memang ada. Aduhhhhh.... Kena tukar plan ni.

Jadi inilah brownies yang terhasil selepas Naz buat keputusan untuk menukar plan dari menghasilkan Marble Cheese Brownies kepada Double Chocolate Drizzle Brownies.


Naz paipkan ke atas permukaan brownies ini dengan coklat masakan berperisa coklat dan juga perisa oren. Cairkan coklat masakan tersebut berasingan dan paipkan di permukaan brownies ni. Kemudian Naz taburkan  gula hiasan dengan bentuk bintang dan juga bentuk hati. Suka sangat Husna bila ada gula hiasan ni terutamanya yang berbentuk hati tu.

Untuk resepinya, Naz masih menggunakan resepi brownies dari Marble Cheese Brownies. Cuma tiada lapisan keju. Pada yang ingin melihat resepi Marble Cheese Brownies yang lengkap, boleh pergi ke dapur kak Nor-Secubit Garam ni atau dapur kak Rinn-Apron of Love ni.



DOUBLE CHOCOLATE DRIZZLE BROWNIES
Oleh : Naz's COSK

Bahan-bahan Brownies :
  • 250 gm butter
  • 1 cawan serbuk koko
  • 3 biji telur gred B
  • 1 1/2 cawan gula kastor
  • 1/2  cawan susu cair
  • 1 1/2 cawan tepung gandum* (bahan bertanda * - ayak bersama)
  • 1 tsp serbuk penaik*
  • 1 tsp soda bikarbonat*
  • 1 tsp asen vanilla

Cara-cara :
  1. Cairkan butter. Masukkan serbuk koko dan kacau rata.
  2. Handwhisk gula dan telur. Masukkan ke dalam adunan butter dan koko. Kacau sebati.
  3. Masukkan susu cair dan kacau sebati.
  4. Masukkan bahan ayak sedikit demi sedikit sambil dikacau hingga sebati. Akhir sekali, masukkan asen vanilla dan kacau rata.
  5. Panaskan oven pada suhu 175 C. Alaskan loyang 10 inci X 10 inci dengan baking paper (Naz guna loyang 11 inci X 9 inci). Biarkan kertas berjuntai pada dua belah sisi loyang yang bertentangan agar mudah mengeluarkan brownies bila telah masak nanti.
  6. Tuang adunan brownies ke dalam loyang dan ratakan permukaannya. 
  7. Bakar selama 20 minit atau hingga masak menggunakan api atas dan bawah.

Bahan-bahan Drizzle :
  • 50 gm coklat masakan (perisa coklat)
  • 50 gm coklat masakan (perisa oren)
  • 1/4 tsp dan 1/4 tsp butter atau majerin
Cara-cara :
  1. Cairkan coklat masakan (perisa coklat) secara double boil. Apabila coklat telah cair, masukkan 1/4 tsp butter atau majerin dan gaul rata hingga butter atau majerin cair. Buat langkah yang sama untuk coklat masakan (perisa oren) pula.
  2. Masukkan dua jenis coklat masakan ke dalam 2 beg plastik yang berasingan. Gunting sedikit hujung plastik dan drizzle coklat masakan ke atas permukaan brownies yang telah sejuk. Taburkan hiasan gula samada sugar ball atau chocolate rice di atasnya untuk kelihatan lebih menarik.
SELAMAT MENCUBA!


Tuesday, 16 November 2010

BROWNIES


Salam pagi untuk semua. Hari ni merupakan hari terakhir persekolahan Husna di tadika tempat dia belajar. Tahun depan nak masukkan ke tadika lain yang dekat lagi dengan rumah. Jadi sempena hari terakhir persekolahannya, Naz buatkan brownies ni pagi tadi.

Cari-cari resepi pagi tadi, pilihlah brownies kak Liza ni sebab senang. Kacau-kacau jer dan tak payah guna mixer. Dah la lepas subuh tadi kekonon nak lelapkan mata barang seminit dua, alih-alih terlajak sampai sejam hehehe... Sejuk oooooo.. di sini sekarang.. musim hujan lah katakan.. Lagi pun mata ni mengantuk sangat sebab malam tadi balik dari rumah sepupu hubby yang kahwin semalam agak lewat. Ye laaa..perginya pun lepas Maghrib.. Mana tak lewat balik. Perjalanan pergi saja dah 45 minit. Duduk, sembang-sembang dan makan pun mengambil masa jugak kan. Tapi jangan terkejut tau! Di Kelantan ni memang biasa kalau kenduri kahwin sampai malam jemputannya.. Lebih-lebih lagi kalau dibuat pada hari kerja. Dulu masa mula-mula kahwin, pelik jugak Naz tengok keadaan macam tu. Tapi sekarang ni dah lali dah.
Lain tempat, lainlah caranya kan..

Jadi buatlah Brownies ni. Start kerja pukul 7 pagi dan selesai semuanya 8.15 pagi. Wow! Express jugak Naz buat kerja. Tu snap gambar pun masa tengah dukung Hani. Satu jer la gambar yang menjadi. Yang lain semua tak sharp.. Mana tak nye, masa nak ambil gambar tu, cik Hani ni pun sibuk jugak nak pegang camera tu.

Resepi dah pernah ada dulu tapi Naz letak jugalah lagi sekali sebab topping yang Naz buat kali ni, tak pernah letak lagi rasanya.

BROWNIES
Bahan A

1 cawan susu cair
1 cawan butter cair
1 cawan air panas
2 cawan gula perang

Bahan B [kacau rata]
2 biji telur gred B
1 tsp esen vanilla

Bahan C [ayakkan]
2 cawan tepung gandum
1 cawan serbuk koko
1 tsp baking powder
1 tsp soda bikarbonat

Cara :
1. Panaskan oven pada suhu 175'C selama 10 minit.
2. Kacau bahan A supaya sebati.
3. Masukkan bahan B. Kacau rata.
4. Masukkan bahan C dan gaulkan supaya sebati.
5. Lapikkan kertas ke dalam loyang. Tuang adunan ke dalam loyang.
6. Bakar selama 45 - 50 minit.
7. Sejukkan kek dan salutkan dengan topping pilihan.


Ini resepi topping coklat yang Naz guna. Resepi ni dulu Naz ambil dari dapur maklang Azie rasanya. Resepi asal dari cikgu Sue. Suka buat topping ni sebab mudah.

CHOCOLATE FUDGE
Bahan-bahan :

1 cawan gula
1 cawan air
1 cawan susu cair
½ cawan serbuk koko
½ cawan tepung jagung
2 kuning telur (Naz tak letak pun..)
Secubit garam

¼ cup marjerin

Cara :
1. Masukkan semua bahan kecuali marjerin ke dalam periuk. Kacau atas api perlahan hingga adunan mula memekat/likat. Tutup api.
2. Masukkan marjerin dan terus mengacau sebab marjerin akan mencair dalam topping yang masih panas tu.
3. Tuang ke atas brownies dan hiaslah ikut kretiviti masing-masing.

Monday, 30 November 2009

MUFFIN BROWNIES



Muffin brownies atau brownies dalam bentuk muffin. Ramai blogger yang dah cuba resepi ni. Naz sendiri pun sebenarnya dah banyak kali buat. Rasanya memang sedap dan menyediakannya pun sungguh senang. Biasanya kalau buat brownies nie, Naz dapat pertolongan dari tangan kecil di bawah ni. Tolong pisah-pisahkan paper cup. Paper cup yang Naz guna tu yang saiz paling kecil. Yang orang selalu guna untuk buat biskut raya tu... Ini resepinya..


MUFFIN BROWNIES

Bahan A
280g butter - dicairkan
180g brown sugar
20g gula putih
70g coco powder
garam secubit

Bhn B
2 biji telur (dipukul)
80g tepung gandum

Hiasan : badam atau sugar ball

Cara
Masukkan kesemua bahan A dalam periuk dan cairkan kesemuanya.
Bila dah cair, put aside...biar sejuk kejap
Pastu masukkan telur ke dalam adunan bater tadi...kacau
Masukkan tepung skit demi skit...kacau rata
Cedok masuk dlm papercup dan taburlah badam
Bakar dengan suhu 170 selama 30-40'.

Sunday, 18 October 2009

BROWNIES DIELLA

Ni n3 yg tertangguh. Tak sempat nk post kat sini sbb ikut hubby outstation. Komputer sendiri tak bawak pulak.

Rabu lepas mak ngah jemput datang rumah. Dia ada gathering dengan member-member main duit kutu. So terfikir nak buat sesuatu yang cepat untuk dibawa ke sana. Kebetulan pulak mak ngah suka dengan brownies yang naz bawa masa jamuan hari raya ke rumah dia hari tu. So belek punya belek koleksi resepi brownies yang ada dalam simpanan, so buat keputusan nak buat "Brownies Diella" nie. Promote dari orang yang dah pernah buat sikit punya baik..sape ek??? Siapa lagi kalau bukan maklang azie & kak tun boxhousestudio. Tengok pulak kat rumah MamaFami & bro Rozzan pun ada. Tapi lepas buat, hasilnya memang tak mengecewakan. So jom try!



Resepi di bawah ni, naz dah ubah suai sikit mengikut kesesuaian dan kesenangan naz menyediakannya.

BROWNIES DIELLA
Bahan-bahan :

250gm butter cair
1 1/2 cawan gula
4 biji telur (Pukul sikit)
2 sudu teh asen vanilla
1/2 sudu teh baking powder*
1 cawan tepung gandum*
3/4 cawan serbuk koko* (* ayak bersama)
1/2 cawan kacang cincang(Naz tukar dengan twin coklat chip)

Cara :
1) Butter cair dan gula dimasukkan ke dalam mangkuk dan kacau dengan ballon whisk.
2) Masukkan telur dan asen vanilla. Kacau rata.
3) Masukkan bahan-bahan ayak dan gaul rata.
4) Masukkan kacang cincang atau coklat chip dan gaul lagi.
5) Tuang ke dalam loyang yang digris dan bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 180C selama 45 minit.

Monday, 12 October 2009

BROWNIES


Satu lagi hidangan pencuci mulut yang naz bawa ke jamuan hari raya di rumah makngah. Brownies!!! Resepi asal dari kak Hanieliza. Kak liza, naz copy n paste jer ye. Jangan marah! Dengan adunan di bawah ni, naz dapat brownies seperti dalam gambar. Saiz loyang yang naz guna ialah 12 X 12 inci(selalu orang guna loyang 10 X 10 inci tp naz tak de loyang saiz tu). Jadi pada sesiapa yang teringin nak mencuba, bolehlah cuba.


BROWNIES
Sumber : Kak Hanieliza

Bahan A
1 cawan susu cair
1 cawan butter cair
1 cawan air panas
2 cawan gula perang [brown sugar]

Bahan B [kacau rata]
2 biji telur gred B
1 s/k esen vanilla

Bahan C [ayakkan]
2 cawan tepung gandum
1 cawan serbuk koko
1 s/k baking powder
1 s/k soda bikarbonat

Cara :
1. Panaskan oven pada suhu 175'C selama 10 minit.
2. Kacau bahan A supaya sebati.
3. Masukkan bahan B.Kacau rata.
4. Masukkan bahan C dan gaulkan supaya sebati.
5. Lapikkan kertas dalam loyang 10x 10 inci.
6. Bakar selama 45 - 50 minit.(naz cuma bakar 30 minit)
7. Sejukkan kek dan salutkan dengan kerim coklat.

KERIM COKLAT
Bahan

250 gm cooking coklat [cap tulip]
1 s/b butter/majerin
1 s/k susu cair

Cara
1. Panaskan coklat dalam periuk/bekas secara double boil.
2. Bila coklat telah cair tutup api dan campurkan butter. Kacau sebati.
3. Masukkan susu cair dan kacau lagi.
4. Salutkan pada kek dan hias mengikut kesukaan.

(Naz cuma buat 1/2 je adunan kerim coklat dan drizzle atas brownies)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...