ASSALLAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA.
Sedang cuba mengupdate walaupun mata sudah agak layu dan nak terlelap dah ni (*dah pukul 12.08 am pun sekarang). Ermmm...macam ketandusan idea pula bila nak mula mengarang ni. Macam banyak perkara nak ditulis di sini tapi tak tau nak dimulakan dari mana. Errrr..sorry.. Nak tidur dululah. heheheheee..Kot-kot la dapat idea dalam mimpi nanti..hehehehe..Good night!..
zzzzzzzzzzzzZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz.....
******************************************************
Assallamualaikum dan salam sejahtera sekali lagi. Ok, nak sambung karangan malam tadi yang tak habis dibuat.
Terpanggil untuk membuat brownies coklat kukus ni bila terlihat di wall fb gambarnya yang sungguh menggiurkan. Dengan topping coklat yang meleleh di bahagian tepinya, seolah-olah melambai-lambai dan berkata-kata brownies tu, "Buatlah saya..buatlah saya.. Anda pasti tak kan kecewa..^_^".
![]() |
| Cream cheese frosting di bahagian tengah dan juga di bahagian atas brownies. |
Jadi terus je lah salin resepi dan buat. Bila dah dibuat memang brownies coklat kukus ni begitu sedap sekali. Penuh dengan rasa coklatnya, dan sungguh lembap di bahagian dalamnya. Naz kukuskan brownies ni di dalam loyang dan juga di dalam bekas kecil-kecil. Yang dalam bekas kecil-kecil tu dah habis tak sempat snap gambar. Jadi yang dah make-up dalam gambar yang ada ni, adalah hasil dari mengukus di dalam loyang. Ni diberi kepada adik ipar. Sebab tu tak ada gambar yang dah dipotong yer.
![]() |
| Ermm..lihatlah bahagian dalamnya yang sungguh moist.. |
Uihhh..ponat dah akak membebel hari ni. Jomlah tengok resepinya. (Resepi di bawah ni, Naz oleh sikit cara penyampaiannya. Boleh rujuk link yang disertakan untuk melihat cara resepi asal ditulis).
BROWNIES COKLAT KUKUS
RECIPE BY : Kak Fida @myresipi
TESTED BY : Naz @ovenkecil.blogspot.com
Bahan-bahan :
- 200 gm mentega/ majerin (3/4 cawan + 1 sb penuh)
- 200 gm dark choc (3/4 cawan choc yang disagat atau dihiris halus)
- 170 gm tepung gandum (1 1/2 cawan rata)
- 30 gm serbuk koko (1/4 cawan rata)
- 4 biji telur
- 170 gm gula halus (1/2 cawan rata + 3 sb rata) -Naz guna gula perang
Cara penyediaannya :
- Cairkan mentega dan coklat secara double boiler. Kacau rata dan biarkan suam. Ketepikan.
- Tepung dan koko diayak bersama.
- Pukul telur dan gula hingga kembang di dalam mangkuk pengadun.
- Masukkan campuran tepung dan gaul rata dengan spatula.
- Masukkan pula campuran coklat dan gaul lagi hingga rata.
- Tuang adunan ke dalam loyang bergris dan kukus hingga masak selama 15 minit.
- Sejukkan brownies dan hias ikut suka.
Naz gunakan cream cheese frosting yang ada dalam peti ais untuk melapis brownies dan juga sebagai topping di bahagian atasnya.
SELAMAT MENCUBA!



