Selamat datang kepada semua pengunjung blog CUTE OVEN, SMALL KITCHEN. Diharap dengan kunjungan anda dapatlah kita berkongsi ilmu disamping menambah kenalan. Terima kasih atas kesudian bertandang ke sini.

Untuk makluman, di dalam blog ini sukatan cawan adalah menggunakan cawan metrik manakala sukatan sudu pula 98% adalah menggunakan sudu metrik.
Bagi yang sering bertanya apakah 'Tbsp' dan 'tsp'; 'Tbsp' = tablespoon & 'tsp' = teaspoon.

Friday 14 June 2013

UDANG MASAK TEMPOYAK

Assallamualaikkum dan salam sejahtera.

Dah lunch ke semua? Mesti masing-masing dah kenyang kan. Sambil tu mata pun kian layu dan kuyu..hehehe.. Haippp...siapa yang kerna kerja dan masuk ofis tu, segar-segarkanlah mata anda ye. Bagi yang boleh melayan mata yang kian layu tu, dipersilakan..heheheee..

Okey, menu ringkas je nak share hari ni. Udang masak tempoyak. Buat pekat-pekat dengan kepedasan yang "kick", perghhhhhh...sedap makan bersama nasi panas. Tak ingat-ingat dah tambah nasi berapa kali..huhuhuuu... Resepi simple dan ramai pun yang pandai membuatnya kan..

UDANG MASAK TEMPOYAK

Bahan-bahan :
  • 20 ekor udang sederhana besar
  • 1-2 papan petai
  • 4 ulas bawang merah
  • 2 ulas bawang putih
  • 3-5 sudu besar tempoyak (ikut selera masing-masing)
  • 5-10 biji cili padi (adjust ikut tahap kepedasan yang dikehendaki)
  • Air mengikut tahap kepekatan kuah yang dikehendaki
  • 1 inci kunyit hidup atau 1/2 sudu teh serbuk kunyit
  • 2 helai daun kunyit
  • Garam dan gula secukup rasa

Cara penyediaan :
  1. Kupas kulit udang, basuh dan toskan.
  2. Tumbuk atau kisar bawang merah, bawang putih, cili padi dan juga kunyit hidup.
  3. Masukkan bahan kisar ke dalam periuk bersama tempoyak dan juga air. Biar hingga menggelegak dan kuah likat mengikut tahap yang anda gemari.
  4. Kecilkan api dan masukkan udang, petai, garam dan gula sekiranya perlu. Masukkan juga daun kunyit yang telah dibasuh dan telah dihiris nipis atau disiat dua sahaja. Biar mereneh seketika.
  5. Rasakan masam dan manis gulai anda. Tutup api.


SELAMAT MENCUBA!

11 comments:

cahayahidupku.blogspot.my said...

Perghhhh memang sedap udang masak tempoyak ni Nadz...

Dah lama akak tak masak, nak ke masak juga ni, nadz sudah bikin air liur akak meleleh ni :D

JaSSNaNi said...

alhamdullillah nadz.. nani dah kenyang.. tapiiiiii nampak udang tempoyak ni.. terliur la pulak... mcm tak cukup plak nani makan nasi sebekas tadi... sedap ni.. waktu nani mengandung hari tu teringin patin masak tempoyak termeloh.. terjah sampai temerloh tu punya cari...
ni nadz dah mencari makanan mengidam ye.. :) heheh

EmbunRosaliza said...

Assalam nadz, akk suka udang tempoyak, rasa mcm mkn sambal tempoyak berudang, mmg sedapkan mkn ngan nasi panas2. Terliur tgk, lama tak msk mcm ni

Mas said...

perhhh.....mengeliurrrrkan sangat nengoknya kak..
buat mas nak cari udang buat jerkkk....

LiNa_Pg said...

Assalam Nadz,
akak dh kenyang dinner,maklum ler smpai lambt..
sdp tu udang ngan tempoyak layan ngan ns panas,xyah lauk lain dh.Ini dh cukup..kalau ada lauk lain cam kaco daun jer haha

tun_telani said...

wahhh.. terliur.. dh lama tun tak jumpa tempoyakkkkk...

zila norazila said...

Mata klu kt opis mmg asik nk lelap jew naz..mmg mgntuk..lg2 time pknen cmne..hevhee..dapnye mkn nasi mesti brtmbh klu cmne..

Mel said...

mel tak makan tempoyak tapi kalau letak dalam masakan, memang laju makan..lagi2 kalau pedas..mau bertambah

AhliaSaleh said...

Salam kenalan sis...specialnye udang tempoyak ni..

Unknown said...

Salam...kalau xde daun blh x...ganti kan serai ke blh x

INDRIAS PRIASTUTI said...

Halo semuanya, nama saya Indrias Priastuti seorang wanita dari indonesia, dan saya bekerja dengan negara berkembang biak, dan kami telah mendengar dan juga dari perusahaan pinjaman, saya ingin segera menggunakan media ini untuk seluruh indonesia untuk mencari pinjaman internet Sangat hati-hati - Berhati-hatilah agar tidak jatuh ke tangan scammers dan penipu, ada banyak kreditur kredit palsu di sini di internet dan beberapa dalam upaya asli dan nyata,

Saya ingin memberikan kesaksian saya tentang bagaimana ALLAH membimbing saya ke pemberi pinjaman nyata dan dana pinjaman nyata telah mengubah hidup saya dari rumput menjadi Anugerah, setelah saya tertipu oleh beberapa kreditur kredit di internet, saya kehilangan banyak uang untuk biaya pendaftaran . . , Garansi, pajak, dan setelah pembayaran saya masih belum mendapatkan pinjaman saya.

Setelah berbulan-bulan di internet dan jumlah uang yang dihabiskan tanpa mendapatkan pinjaman dari perusahaan mereka, maka saya menjadi sangat putus asa untuk mendapatkan pinjaman dari kreditur kredit asli online yang tidak akan menambah rasa sakit saya jadi saya memutuskan untuk menghubungi teman saya yang baru saja mendapatkannya. Pinjaman online, kami meresmikan kami tentang masalah ini dan dia menceritakan kisah seorang wanita bernama Mrs ELINA JOHNSON yang merupakan CEO ELINA JOHNSON GLOBAL LOAN.

Maka saya dan suami mengajukan aplikasi untuk jumlah pinjaman (Rp 1.000.000.000) dengan tingkat bunga rendah 2%, tidak menjaga usia saya, karena saya mengatakan apa yang saya ingin membangun bisnis saya dan pinjaman saya telah disetujui dengan mudah. Tidak ada stres dan semua persiapan dilakukan dengan transfer kredit dan dalam waktu kurang dari sehari setelah sertifikat yang saya setorkan ke bank dan impian saya masuk. Jadi saya ingin saran yang memerlukan panggilan cepat sekarang atau email di elinajohnson22@gmail.com

Tidak hanya sampai di situ, sang ibu memastikan tim ahlinya membantu Anda dalam berinvestasi sehingga Anda tidak akan pernah bangkrut lagi dalam hidup Anda.

Dia adalah wanita yang sangat baik dan dia tidak tahu saya melakukan ini. Saya berdoa semoga ALLAH memberkati dia untuk hal-hal baik yang telah dia lakukan dalam hidup saya. Anda juga bisa menghubungi saya di indriaspriastuti2@gmail.com nice day info lebih lanjut..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...