Selamat datang kepada semua pengunjung blog CUTE OVEN, SMALL KITCHEN. Diharap dengan kunjungan anda dapatlah kita berkongsi ilmu disamping menambah kenalan. Terima kasih atas kesudian bertandang ke sini.

Untuk makluman, di dalam blog ini sukatan cawan adalah menggunakan cawan metrik manakala sukatan sudu pula 98% adalah menggunakan sudu metrik.
Bagi yang sering bertanya apakah 'Tbsp' dan 'tsp'; 'Tbsp' = tablespoon & 'tsp' = teaspoon.

Recent Posts

Thursday, November 4, 2010

SOTO AYAM


Salam semua. Resepi kali ini dah lama nak letak tapi malas betul nak menaipnya.. Ni angin rajin dah terlebih, tu yang siapkan jugak post untuk resepi kali ini. Ini adalah cara biasa Naz dan family biasa lakukan untuk hidangan SOTO AYAM.

SOTO AYAM
Bahan-bahan Sup Ayam
:
1 ekor ayam
Air secukupnya
5 biji bawang merah
4 biji bawang putih
2 inci halia
1 - 2 sup bunjut
1 - 2 kiub pati ayam
Garam secukup rasa
Sedikit minyak untuk menumis

Cara-cara :
1. Ayam dipotong-potong, dibuang kulitnya, dibersihkan dan ditoskan.
2. Masukkan ayam ke dalam periuk dan rebus di dalam air. Masukkan bersama kiub pati ayam dan juga sup bunjut.
3. Tumbuk bawang merah, bawang putih dan juga halia. Tumis bahan ini di dalam kuali lain sehingga layu dan naik baunya. Kemudian masukkan ke dalam sup ayam yang sedang menggelegak.
4. Rasakan garamnya dan masak hingga ayam empuk.
5. Keluarkan ayam dan racik-racik isinya.


Bahan-bahan begedil daging :

5 ulas bawang merah
Beberapa biji lada hitam
Beberapa biji buah pelaga
Beberapa kuntum bunga cengkih
Sebiji buah pala(pecahkan & ambil isinya sahaja),


200 gm daging cincang
300-400 gm kentang(kupas kulitnya, basuh, hiris dan goreng)
Sedikit daun sup(dihiris)
Garam secukup rasa

Cara-cara :
1. Tumbuk bawang merah, lada hitam, buah pelaga, bunga cengkih, buah pala dan juga kentang. Pastikan kentang tu halus ye.
2. Gaulkan bahan-bahan tumbuk bersama lain-lain bahan yang ada hingga sebati.
3. Kemudian bulat-bulatkan seperti di bawah.

4. Pecahkan sebiji telur dan pukul sikit dengan garfu.
5. Panaskan minyak di dalam kuali.
6. Celup begedil yang telah dibulat-bulatkan tadi ke dalam telur dan goreng hingga keperangan. Angkat dan toskan.

Okey, begedil dah siap...



Bahan-bahan Cili Kicap :
20 batang cili padi
4 ulas bawang putih
1/2 cawan kicap manis
Cuka masak



Cara-cara :
1. Tumbuk cili padi bersama bawang putih hingga lumat.
2. Masukkan ke dalam mangkuk.
3. Tambahkan kicap manis dan beberapa titis cuka. Agak-agaklah letak cuka tu. Jangan banyak sangat. Nanti rasa masam pula.

Bahan-bahan Hiasan Lain :
Daun sup dan daun bawang(dibasuh dan dihiris)
Bawang goreng
Taugeh

Bawang goreng...
Taugeh...


Dan jangan lupa meehoon atau nasi impit sebagai bahan utama...Hehehe tak kan nak makan kuah dengan bahan hiasan saja kan...

Okey bila semuanya telah siap, bolehlah dihidang...


CARA MENGHIDANG
Masukkan bahan utama iaitu meehoon atau nasi impit ke dalam mangkuk. Masukkan pula begedil, isi ayam yang diracik, taugeh, daun sup & bawang serta cili kicap Kemudian sendukkan sup ayam sebagai kuahnya. Seterusnya................................... aik tak kan nak kena beritahu jugak...MAKANLAH....Nyum..nyum..nyummmm...

NOTA :
Untuk buat begedil tu, bahan asas dan utamanya ialah daging cincang, kentang goreng dan juga garam. Bagi yang tak gemar rasa rempah dan kawan-kawannya tu, tak letak pun tak apa.
Sukatan kentang dan juga daging cincang tu sebagai garis panduan aje ye. Sebab kadang-kadang kena adjust jugak. Ada kentang yang mungkin lebih sikit kelembapan, jadi pandai-pandailah adjust.
Kalau goreng begedil untuk sesi pertama, jangan goreng sekali banyak. Goreng sikit dulu dan tengok samada begedil pecah tak semasa digoreng. Kalau pecah, untuk gorengan seterusnya, golekkan begedil ke dalam tepung gandum, kemudian celupkan ke dalam telur dan goreng seperti biasa..Insyallah tak pecah. Kalau pecah jugak maknanya nisbah daging cincang kepada kentang kena adjust lagilah tu. Kalau selalu buat, lama-lama expert lah.. Okey selamat mencuba dan selamat menjamu selera..

3 comments:

izahdaut said...

soto ayam ni mmg feveret..tapi bahan2 nya yang banyak tu melomahkan semnagta nak buat..heheh..tapi memang ada kelainan kat begedil tu..boleh mask list..thank you

moklong said...

sodap nih... org diet blh mkn... hehehe...

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...