Selamat datang kepada semua pengunjung blog CUTE OVEN, SMALL KITCHEN. Diharap dengan kunjungan anda dapatlah kita berkongsi ilmu disamping menambah kenalan. Terima kasih atas kesudian bertandang ke sini.

Untuk makluman, di dalam blog ini sukatan cawan adalah menggunakan cawan metrik manakala sukatan sudu pula 98% adalah menggunakan sudu metrik.
Bagi yang sering bertanya apakah 'Tbsp' dan 'tsp'; 'Tbsp' = tablespoon & 'tsp' = teaspoon.

Recent Posts

Saturday, November 6, 2010

MEE KARI



Selamat pagi semua. Dah lama tak makan mee kari so hari ini buatlah mee kari. Semua orang cuti. Jadi ramai yang ada di rumah. Ajak sekali adik ipar dan anak buah makan mee kari ni. Jadi seperti biasa, resepi di bawah.
MEE KARI
Bahan-bahan :
1 kg mee kuning (celur dan toskan)
Sawi hijau (basuh,potong dan celur)
Taugeh (buangkan kaki/akarnya)
Tauhu (goreng dan hiris)
Telur (rebus dan potong dua)
Daun bawang & daun sup (basuh dan hiris)
Cili merah (dihiris)
Limau nipis/ limau kasturi

Bahan-bahan Kuah :
2 cawan isi ayam yang dipotong kecil
500 gm udang
200 gm bebola ikan
1 paket fish cake (potong nipis)
1 paket tofu pok
4 TBSP rempah kari dibancuh dgn sikit air asam jawa utk jadi pes
5 cawan santan (Naz guna 1/2 santan dan 1/2 susu segar)
200 gm keledek (direbus dan dikisar)
Minyak
Garam

Bahan-bahan mesin :2 batang serai
1 inci halia
5 ulas bawang kecil
4 ulas bawang putih
2 TBSP cili mesin
2 TBSP udang kering

Cara Memasak Kuah :1. Panaskan minyak di dalam periuk. Tumiskan bahan yang dimesin sehingga wangi dan garing. Masukkan pes kari dan sedikit santan...biarkan naik minyak.
2. Masukkan ayam dan udang serta baki santan dan juga keledek tadi..renehkan sehingga naik minyak dengan api perlahan. Part ni ikutlah nak pekat ke nak cair. Adjustlah ye..
3. Kemudian masukkan fish cake, bebola ikan, tofu pok dan garam secukup rasa.
4. Hidangkan bersama mee yang telah dicelur dan bahan yang dihiris tadi.

NOTA : Keledek rebus tu, kalau tak letak pun tak apa. Biasa buat mee kari, Naz tak letak pun. Saja cuba kali ni.. Memang kuahnya agak pekat sikit..

4 comments:

ilahjy said...

amboii sedapnye mee karii.. kalu tak cukup telur jom p amek kat dapo kak ilah..ada telur pindang heheee...jgn mareeeee

Sari Yusa Ibrahim said...

wawawahhhhhhh... mintak udang lagi sekor... tahu nak lebih ya... hik3

Naz said...

> ilahjy
Laaa...dh tgk dah..Kenakan Naz eh...Tp mmg rupanya cam telur pindang lah..


> Sari Yusa Ibrahim
Ok no problem.. Harga lebih sikit eh dari biasa...Hehehe..

Naz said...

> ilahjy
Laaa...dh tgk dah..Kenakan Naz eh...Tp mmg rupanya cam telur pindang lah..


> Sari Yusa Ibrahim
Ok no problem.. Harga lebih sikit eh dari biasa...Hehehe..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...