Selamat datang kepada semua pengunjung blog CUTE OVEN, SMALL KITCHEN. Diharap dengan kunjungan anda dapatlah kita berkongsi ilmu disamping menambah kenalan. Terima kasih atas kesudian bertandang ke sini.

Untuk makluman, di dalam blog ini sukatan cawan adalah menggunakan cawan metrik manakala sukatan sudu pula 98% adalah menggunakan sudu metrik.
Bagi yang sering bertanya apakah 'Tbsp' dan 'tsp'; 'Tbsp' = tablespoon & 'tsp' = teaspoon.

Recent Posts

Monday, 22 January 2018

KASWI GOYANG (RESEPI LYN ABD RAHMAN)


Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Kuih kaswi resepi dari kawan fb, Lyn Abd Rahman. I definitely will keep this recipe forever. Sedap bangat... Lembut, manis pun sedang elok dan yang penting menjadi bila dikukus tu. Korang pernah tak ada pengalaman kukus kuih, dah berjam² tapi x juga keras² adunan tu😅😅. Scary tau kalau jadi macam tu...😂😂. So resepi ni, insyaa Allah dijamin menjadi... 


KUIH KASWI GOYANG 
Resipi dari : Lyn Abd Rahman

BAHAN:
1 1/3 cawan tepung gandum
1 1/3 cawan tepung ubi
5 cawan air
1 cawan gula pasir
1 cawan gula merah
1-2 tbsp kicap pekat manis
2 helai daun pndan- simpulkan
1 sudu teh kapur makan


CARA-CARA:

  1. Masak kan gula pasir dan gula merah bersama air. Masukkan daun pndan.
  2. Lepas suam masuk kan tepung tadi bersama sedikit kapur...guna whisk or blend pun boleh.
  3. Tapis kan ke dlm loyang yang di sapu minyak. (nadz guna loyang 10". Nak kuih lebih tebal, guna loyang yang lebih kecil).
  4. Kukus dlm 25 minit. Siap..
  5. Dah sejuk gaulkan bersama kelapa muda parut.

*Kelapa tu, nadz gaul sikit dgn garam halus dan kukus sekejap dlm 1-2 minit je.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...