Selamat datang kepada semua pengunjung blog CUTE OVEN, SMALL KITCHEN. Diharap dengan kunjungan anda dapatlah kita berkongsi ilmu disamping menambah kenalan. Terima kasih atas kesudian bertandang ke sini.

Untuk makluman, di dalam blog ini sukatan cawan adalah menggunakan cawan metrik manakala sukatan sudu pula 98% adalah menggunakan sudu metrik.
Bagi yang sering bertanya apakah 'Tbsp' dan 'tsp'; 'Tbsp' = tablespoon & 'tsp' = teaspoon.

Recent Posts

Sunday, 8 May 2011

PENGAT PISANG DENGAN DURIAN

 

Assallamualaikum dan salam sejahtera.

Banyaknya durian di dalam rumah ni. Puas rasanya dapat makan durian. Tak taulah di tempat lain tapi di sini sekarang tengah hebat dengan Durian Kunyit. Merata-rata ada durian ni. Memang sedap. Isinya yang bewarna kuning pekat dan sungguh manis. Mula-mula muncul durian ni beberapa minggu lepas, harganya RM8-RM10 per kg. Hari Jumaat lepas pergi ke Pasar Siti Khadijah, terjumpa pula dengan pak cik ni yang menjual durian kunyit dengan harga RM5 per kg. Apalagi... memboronglah encik hubby..heheeeeheee... Anak-anak pun memang suka sangat makan durian ni. Ummi dia apa lagi kan:))


Di rumah juga ada sesisir pisang nangka pemberian mak mertua. Konon-konon nak buat kerepek pisang sebab masa diberi hari tu, pisang ni masih muda. Tapi tak sempat nak mengerjakan pisang ni jadi kerepek. Dah masak pun dalam masa 2 hari. Jadi sebelum buruk dan masuk ke tong sampah, Naz projekkan pisang ni menjadi pengat pisang. Lepas tu campurkan sekali dengan durian yang masih berbaki di rumah ni. Uihhhhh... sedap hingga menjilat sudu..kih..kih..kih...(tak kan nak cakap hingga menjilat mangkuk..buruk bebenor bunyi dan rupanya...). Jadi sesiapa yang masih ada lagi musim durian di kampungnya, bolehlah buat pengat ini untuk santapan keluarga.



PENGAT PISANG DENGAN DURIAN
Resepi Oleh : Naz's CUTE OVEN, SMALL KITCHEN

Bahan-bahan :
  • 200 gm gula melaka
  • 4 cawan air
  • 1 cawan santan pekat
  • 3 helai daun pandan - dicuci dan disimpulkan
  • 300 gm isi durian 
  • 1 tsp garam
  • 4-5 biji pisang nangka - dikupas kulit dan dihiris menyerong setebal 1 cm
  • 4 Tbsp biji sago - dibilas dan direndam 10 minit
  • Gula pasir - option untuk tambah kemanisan sekiranya perlu

Cara-cara :
  1. Masak hingga larut gula melaka dengan air. Tapis.
  2. Masukkan air gula melaka bersama isi durian dan daun pandan ke dalam periuk. Masukkan juga biji sago yang telah ditoskan airnya. Masak hingga menggelegak.
  3. Kecilkan api dan masukkan santan pekat. Kacau sekali sekala agar tidak pecah santan. Bila nampak santan mula menggelegak, masukkan hirisan pisang nangka. Rasakan kemanisan dan tutup api. 

NOTA :
  • Sekiranya kuah terlalu pekat, boleh ditambah lagi air. Isi durian juga akan memekatkan lagi pengat.
SELAMAT MENCUBA!

11 comments:

Deliah's Deli said...

slmt hr ibu naz...tgk pengat2 ni tringat la sll mkn mak bt..letak durian, lg terangkat! :)

anymz said...

naz,dah lamo akak tak buek pongat camni naz..mintaklah sikit..hantar ke sini semangkuk bosa yo..huhu

Mehjabeen Arif said...

thats a nice plate !

New to ur space and Happy to follow u..
Do visit me as time permits
http://comeletseat.blogspot.com

Sheila Shafeareen said...

salam
Selamat hari ibu
sdp tu pegat durian dgn pisang hemmm patut sampai ke rmh bau nya..nak rasa sikit dua mangkuk heheh

tun_telani said...

Ooooo kak naz duk KB rupa2nyer... kg mama tun kat bachok =)
duyan 5inggit sekilooo???? tidakkkk!!!!!!!!!!
jeles! jeles! jeles!!
tun xjumpa agi durian nih.. uhuk uhuk.. bila laa musim duyan nk stat kt bintulu nih.

Nazrah Bakery & Dunia Kuih said...

Selamat Hari Ibu naz...

Mesti sedap pengat tu Naz.. tapi kt KL durian mahal plak...

Mas said...

sedappnya pengat tu kak...
cicah ngan roti memang best kan...

selamat hari ibu kak....

Kak Sam said...

Lama nya tak makan pengat ni. Dalam peti ais ada pisang tapi tak cukup masak lagi. Macam mana erk?

Wattie said...

Assalamualaikum Naz,
Selamat Hari Ibu ya. Berseleranya nampak pengat pisang tu, lama tak makan

Wanieyra said...

Sedapnya....rindunya kita nak makan durian....

noorsafone said...

Salam Naz...pengat pisang cicah roti...ermm..mkn petang2 dgn teh o kurang manis....best.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...