Selamat datang kepada semua pengunjung blog CUTE OVEN, SMALL KITCHEN. Diharap dengan kunjungan anda dapatlah kita berkongsi ilmu disamping menambah kenalan. Terima kasih atas kesudian bertandang ke sini.

Untuk makluman, di dalam blog ini sukatan cawan adalah menggunakan cawan metrik manakala sukatan sudu pula 98% adalah menggunakan sudu metrik.
Bagi yang sering bertanya apakah 'Tbsp' dan 'tsp'; 'Tbsp' = tablespoon & 'tsp' = teaspoon.

Recent Posts

Friday, January 28, 2011

PAU 5 (INTI KACANG MERAH)


Assallamualaikum dan salam sejahtera.

Ini sebenarnya entry yang tertunda.  Buat pau ni masa balik rumah bonda Naz di Melaka dulu.  Buat pun main hentam keromo jer tapi Alhamdulillah menjadi..heheheeee...  Tak sempat pun nak mengupdate ke dalam blog.  Cadangnya bila balik ke rumah nak update tapi kertas yang tulis resepi tu pulak entah mana Naz letak.  Ni dah terjumpa balik kertas resepi tu.  Rupanya ada tersimpan di celah majalah yang Naz beli masa di sana.

PAU 5
Sumber : Naz's CUTE OVEN, SMALL KITCHEN

Bahan-bahan :
250 gm tepung gandum
1 1/2 tsp gula
1 tsp yis
1/4 tsp garam
1 tsp bread softner
2 Tbsp shortening
125 ml air

Cara-cara :
1.  Campurkan semua bahan di atas kecuali air dan gaul rata.
2.  Masukkan air sedikit demi sedikit dan uli hingga menjadi doh yang lembut.
3.  Rehatkan adunan selama 10 minit.
4.  Tumbuk doh untuk buang anginnya dan bulat-bulatkan seberat 40-50 gm.
5.  Iskan inti kacang merah(inti lain pun boleh) dan letakkan di atas kertas A4 yang telah dipotong 2" X 2".  Susun ke dalam tempat mengukus.  Biar 1 jam.
6.  Panaskan kukusan.  Apabila air telah mendidih, kukus pau selama 10 minit.

SELAMAT MENCUBA !

2 comments:

zarin said...

bila lah nak buat pau lagi ni? seumur hidup baru skali buat pau. anak suka makan tp mak dia kemalasan nk buat ;-)

Zainab Amir said...

akak suka pau inti keledek...org kg akak je yg buat pau inti keledek ni kot..nk buat sendiri x tau..biasa oder saje...ni naz da bg resepi..bole la cuba...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...