Selamat datang kepada semua pengunjung blog CUTE OVEN, SMALL KITCHEN. Diharap dengan kunjungan anda dapatlah kita berkongsi ilmu disamping menambah kenalan. Terima kasih atas kesudian bertandang ke sini.

Untuk makluman, di dalam blog ini sukatan cawan adalah menggunakan cawan metrik manakala sukatan sudu pula 98% adalah menggunakan sudu metrik.
Bagi yang sering bertanya apakah 'Tbsp' dan 'tsp'; 'Tbsp' = tablespoon & 'tsp' = teaspoon.

Recent Posts

Sunday, January 30, 2011

SAGU BRONOK aka SAGU MATA IKAN

Asallamualaikum dan salam sejahtera.

Tak larat nak membebel panjang-panjang ni sebab badan tak sihat. Air hidung asyik nak meleleh jer. Tekak pulak rasa sakit dan batuk-batuk yang sesekali keluar. Maisarah Hani pun tak baik-baik lagi selsema dan batuknya. Tapi dah boleh tidur malam dengan nyenyak. Tak seperti minggu lepas, asyik terjaga tengah malam mungkin susah bernafas akibat selsema. Jadi Naz kenalah bangun malam dan layan sampai dia terlena semula. Harap Maisarah Hani segera sembuh. Begitu juga Naz sebab rasa payah nak buat kerja-kerja rumah bila badan tak berapa sihat.. :(

SAGU BRONOK aka SAGU MATA IKAN

Bahan-bahan :
1 cawan biji sagu kecil (warna putih)
1 cawan gula pasir
3 cawan air
Sehelai daun pandan (disimpulkan)
Beberapa titis sirap Rose atau pewarna merah

2 cawan kelapa parut muda *
1 tsp garam halus *
(* digaul rata dan boleh dikukus sebentar supaya tidak mudah basi)

Cara-cara 1 :
1.  Biji sagu dibasuh di bawah air mengalir dan toskan.
2.  Masak gula pasir bersama air dan daun pandan sehingga gula larut.  Keluarkan daun pandan.
3.  Masukkan biji sagu dan titiskan sirap Rose atau pewarna merah. Kacau biar sekata warnanya.  Masak sehingga biji sagu kembang dan menjadi jernih. Gunakan api sederhana besar dan kacau sesekali untuk mengelakkan sagu hangus di dasar periuk.
4.  Tutup api dan tuang sagu ke dalam bekas atau loyang dan biarkan sejuk sebelum dipotong.
5.  Potong dan gaulkan dengan kelapa parut tadi apabila menghidang.

atau

Cara-cara ke 2 :
1.  Biji sagu dibasuh di bawah air mengalir dan toskan.
2.  Masak gula pasir bersama air dan daun pandan sehingga gula larut.  Keluarkan daun pandan.
3.  Masukkan biji sagu dan titiskan sirap Rose atau pewarna merah.  Kacau biar sekata warnanya dan biar  seketika sehingga adunan kelihatan likat sedikit.
4.  Tuang adunan ke dalam bekas untuk mengukus/ loyang.  Kukus hingga biji sagu jernih sepenuhnya lebih kurang 15 - 20 minit.  Tujuan mengukus ialah untuk mendapatkan texture kuih sagu yang berbiji-biji setelah masak disamping mengelakkan hangit di dasar periuk sekiranya lama di atas api.
5.  Sejukkan sebelum dipotong.  Setelah sejuk, potong dan gaulkan dengan kelapa parut.  Sedia untuk dihidang.    

Jadi pilihlah cara yang sesuai dengan anda. 
SELAMAT MENCUBA!

6 comments:

Nieza said...

alahai siannya maisarah...semoga cepat baik yer...btw sedapnya kuih sagu ni kak..pernah buat juga dulu sblm ada blog lagi...lama dh tak buat tgk akak buat ni teringin pula..:)

Chik Mimi said...

Naz sedapnya kuih sagu tu lamanya akak tak buat

Kak Rosaliza said...

Assalam Naz..moga2 naz n maisarah cepat2 sembuh ya.

kat umah akk ni kalo buat sagu anak2 mkn tepi yang ada kelapa je lah..tengah2 tu buang huhuu. Akk suka sagu, nyaman je tekak bila telan tu

Mas said...

suka kuih sagu....sedappnya tengok kuih sagu akak....

Deliah's Deli said...

assalamualaikum naz...smg cepat sembuh ya...n tkasih sudi hidang bronok wlpun tuan rumah n anaknya kurang sihat...sedap..:p~

anymz said...

naz,,wah..terliurnya akak tgk kueh kaler merah2 nih..akak suka.
eh!tuan rumah tak sehat masih dapat masak2 lagi ya..syabas naz..semoga cepat sembuh ya,.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...