Selamat datang kepada semua pengunjung blog CUTE OVEN, SMALL KITCHEN. Diharap dengan kunjungan anda dapatlah kita berkongsi ilmu disamping menambah kenalan. Terima kasih atas kesudian bertandang ke sini.

Untuk makluman, di dalam blog ini sukatan cawan adalah menggunakan cawan metrik manakala sukatan sudu pula 98% adalah menggunakan sudu metrik.
Bagi yang sering bertanya apakah 'Tbsp' dan 'tsp'; 'Tbsp' = tablespoon & 'tsp' = teaspoon.

Recent Posts

Saturday, January 29, 2011

OVENKU


Assallamualaikum dan salam sejahtera.

Entry kali ni tentang oven Naz. Ni ha, cik kak Lia ni tanya, Naz guna oven jenama apa di rumah. Jadi Naz tunjuklah oven yang menjadi peneman setia Naz untuk projek baking membaking di dapur. Oven yang banyak berjasa dan menemani dapurku sepanjang masa (memanglah duduknya di dapur kan..tak kanlah dalam bilik tidur pulak..).

Jenama oven ni MILUX.  Keluasan bahagian dalam oven lebih kurang 16" X 14.5" X 10.5" (ini ukur sendiri pakai tali tape..heheheeee).  Besar body oven ni pulak lebih kurang 22" X 15" X 12.5" (ini pun ukur sendiri).

 sila abaikan bayang orang yang sedang mengambil gambar oven ni di pintu oven tu!!

Knob untuk fungsi oven seperti gambar di atas. Ada 3 knob. Yang atas sekali adalah knob untuk laras suhu oven. 

Knob yang kedua di tengah-tengah tu berfungsi untuk laras bahagian pembakaran samada pembakaran atas dan bawah, pembakaran atas sahaja, pembakaran bawah sahaja atau tiada pembakaran langsung(hehehehhhh... off la tuuu).

Knob yang ketiga pulak yang paling bawah sekali tu untuk laras waktu membakar. Laras waktu membakar ini sehingga 60 minit maksimumnya.

Oven ni juga boleh membakar seekor ayam.  Nampak tak butang warna oren tu. Fungsinya untuk on kan pemusingan besi mencucuk ayam sewaktu pembakaran berlaku. Nanti ayam yang kita cucuk pada besi tu akan berputar-putar macam di Kenny Rogers tu.. Boleh lah buat ayam bakar ala-ala Kenny Rogers tu..heheheee :)

Okey Lia.  Harap entry akak kali ini dapat membantu menjawab soalan Lia tu ye. Opppssss lupa pulak.  Harga oven ni semasa dibeli ialah dalam RM 280-RM 300. Ada julat harga tu sebab tak berap ingat harga tepatnya.

Okey sampai sini jer lah cerita pasal oven ni.. I lap U my oven..("lap" tu ada 2 maksud tu.. Lap sebab sayang dan lap selepas guna oven tu kalau ada percikan..kui..kui..kui...) Tataaaaa...

5 comments:

Daniela said...

hee..kak thanks ek
sampai wat entry nie...
huhu shuke2... =)
mak saya dah baca...
semangat dia...heheh
dia nk g beli la tu
heheh tapi tak taw ade ke tak jenama ni kt cni...heheh
ape2 pun thanks ek kak..
sesangat membantu.. lap u!!(bkn lap oven) ehehe

lina_pg said...

mmg sesuai ngan nama blog,mmg cute oven tuh hehehe

Nieza said...

wah menarik oven akak ni yer...:)

Cendana Kasih said...

oben kita lagi kocik... tp kecik2 dia pun, dh baking banyak makanan..kita pong cayang dier

Deliah's Deli said...

assalamualaikum naz..org lain sibuk tgk oven..aku scroll ke bwh tgk togeh goreng kucai tu..kecur banget weh..rs mcm nk cari togeh skrang jg :)))))

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...