Selamat datang kepada semua pengunjung blog CUTE OVEN, SMALL KITCHEN. Diharap dengan kunjungan anda dapatlah kita berkongsi ilmu disamping menambah kenalan. Terima kasih atas kesudian bertandang ke sini.

Untuk makluman, di dalam blog ini sukatan cawan adalah menggunakan cawan metrik manakala sukatan sudu pula 98% adalah menggunakan sudu metrik.
Bagi yang sering bertanya apakah 'Tbsp' dan 'tsp'; 'Tbsp' = tablespoon & 'tsp' = teaspoon.

Recent Posts

Monday, January 31, 2011

SAMBAL TUMIS UDANG


Assallamualaikum dan salam sejahtera.

Masak sambal tumis udang untuk makan tengahari tadi. Waktu menumis cili mesin tu yang tak tahan.. Hidung dah lah memang tengah perit. Bau tumisan cili kering mesin yang memenuhi ruang dapur tu mencucuk-cucuk hidung ni.. Tapi sebab sambal memang kegemaran orang di rumah ni, ku tahankan jua..

SAMBAL TUMIS UDANG

Bahan-bahan :
500 gm udang segar (siang, basuh dan toskan)
1 cawan cili kering yang telah dikisar*
4 ulas bawang merah*
3 ulas bawang putih*
1 inci belacan*
(*dikisar bersama)
1 biji bawang besar (dihiris)
2 Tbsp asam jawa (dibancuh dengan 1/2 cawan air)
Garam
Gula
Minyak masak

Cara-cara :
1.  Panaskan minyak di dalam kuali.  Tumis bahan-bahan kisar sehingga masak dan harum.
2.  Masukkan bawang besar. Kacau.
3.  Masukkan air asam jawa dan kacau sebati. Biarkan hingga mendidih.
4.  Masukkan udang dan kacau sesekali hingga udang masak sepenuhnya.
5.  Masukkan garam dan gula mengikut citarasa sendiri. Tutup api.

SELAMAT MENCUBA!

2 comments:

Mas said...

suka sambal udang....terliurnya tengok sambal udang akak.....

Ayu said...

samalah macam mas, akak pun terliur tengok tau..rasa nak ambik sekor udang tu lepas tu nyonyot sambalnya yg kat udang tu..uish mesti manis rasa isi udang tu...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...