Selamat datang kepada semua pengunjung blog CUTE OVEN, SMALL KITCHEN. Diharap dengan kunjungan anda dapatlah kita berkongsi ilmu disamping menambah kenalan. Terima kasih atas kesudian bertandang ke sini.

Untuk makluman, di dalam blog ini sukatan cawan adalah menggunakan cawan metrik manakala sukatan sudu pula 98% adalah menggunakan sudu metrik.
Bagi yang sering bertanya apakah 'Tbsp' dan 'tsp'; 'Tbsp' = tablespoon & 'tsp' = teaspoon.

Wednesday 12 October 2011

TART SHELL (Resepi Azita Zain)


Assallamualaikum dan salam sejahtera.

Tersengih-sengih sendirian bila baca komen-komen yang awal tu ketika entry ni yang tak siap diedit, tidak dimasukkan gambar telah ter'publish'. Masa sedang buat posting ni, kena bersiap-siap keluar rumah sebab ada hal. Masa tu memang hubby dan anak-anak semua ada di rumah. Tak taulah tangan siapa yang dah tolong mem'publish'kan entry yang tak siap ni masa tu. Memang tak perasan sungguh. Aduh!!! Buat malu jer..hehehe... Nasib baik tak ramai yang sempat tengok.  

Bila buka komputer dan nak edit semula entry ni, baru terperasan yang entry tak siap ni, dah ter'publish'. Cepat-cepat pergi 'save'kan tapi dah ada beberapa komen yang kehairanan dengan posting yang ganjil ni..hahahaha.. SORRY yer...^_^

Okey, untuk posting ni, Naz cuma masukkan hasil dan resepi pastry tart crust dari kak Ita ni. Untuk yang dah siap diletak filling kejunya, akan Naz masukkan dalam entry yang berlainan. 



PASTRY/ TART SHELL/ CRUST

Bahan-bahan :
  • 170 gm majerin
  • 50 gm gula icing
  • 1 biji telur gred C
  • 1 sudu teh asen vanilla
  • 290 gm tepung gandum



Cara-cara :
  1. Pukul majerin dan gula dengan senduk kayu (Naz guna balloon whisker). Jangan lama sangat.
  2. Masukkan telur dan asen vanilla. Pukul lagi.
  3. Masukkan tepung sedikit demi sedikit. Uli hingga menjadi doh yang lembut. Kuantiti tepung bergantung kepada kelembutan doh.
  4. Ambil sedikit adunan dan tekan ke dalam acuan tart. Kemaskan doh di dalam acuan tart dan potong lebihan doh dengan pisau di bahagian tepi-tepi acuan tart(petty tin). Cucuk dasar doh dengan garfu sebelum dibakar.
  5. Bakar pada suhu 170C sehingga masak (Naz bakar selama 15 minit sehingga doh bertukar menjadi warna perang menggunakan api atas dan bawah).
  6. Sejukkan sebelum disimpan di dalam bekas kedap udara sekiranya tidak digunakan terus.
Nota :
Jika menggunakan telur gred B, buang sedikit putih telurnya untuk mengelakkan crust menjadi terlalu keras.


SELAMAT MENCUBA!

16 comments:

tun_telani said...

aikk?? 1st time nengok n3 xde gmbr nih.. hihi
buat tat ape ni kak naz?

Juwita Jamaludin said...

kak naz mana gambarnya ni.. lupa ye kak nak masukan

izahdaut said...

kak nazzzzz..
ikikiki....
nk gelak jugaakkk

EmbunRosaliza said...

Assalam naz, tq kongsi resipi, xdak pic pun ok la, ada kata2 hehe

Yat Maria said...

Naz


berpinau2 Naz, ai carik gambo..mana ko letak arr...

Nazrah said...

konfius..macamana rupa pastri tu...

Deliah's Deli said...

tkasih kongsi resepi..yg dah ada filling tak ada ke? :)

Unknown said...

Salam winduu kak naz, lama tak singgah sini..lately ni jarang bw cuma balas kunjungan jer. wahh cantik tart shell akak ni lain jer dgn acuan yg kat sini.

Ida,Japan said...

nk gelak pun ada naz bila baca komen2 kt atas nun..he..he, tapi sekali sekali kasi suspen apa salahnyer hiiii..comei la tart shell naz ni...ida pun pernah buat resepi azita ni...tapi satu jer acuan tart mcm naz tu tak jumpa kt sini...yg ida ada 3 segi tapi cetek la...jenis silicon lembik la pulak...tunggu balik m'sia la baru beli

HaSue said...

Rugi x dtg awal..ekeke..pernah gak kejadian ter'publish' tu kak..haru nk gi ngedit balik..tp gmbr kuar takde kata2.hehe...

tenet ngah ok ni kak naz..ni yg laju je mmbalas kunjungn ni haa...cantin kejadian tart shell akak tu..amik tmpahan ke?hehe


p/s:kak naz,smlm dah taip komen ni..tp x terpublish rupanya..pagi ni bukak lappy masih ada.haha

Nuridah said...

Assalamualaikum Naz,

Ok Naz,tak apa...kak nur ada resepi itu dari Alex Goh...saja aja nk tambah resepi...hehe...kalau beli inti instant biasa banyak sangat...akak mu ni bukan rajin sangat...haha...tau nk terbongkang aje...hehe.

Naz, tart shell tu kejadian nya amat lah cantik sekali...nanti kak Nur nak ambil resepi ini...thanks ya for sharing....lap u many2!!

Mama said...

hai naz....salam perkenalan... really wanna say thnx to you coz dah 2 kali mama wat tart shell tapi tak jadi rupe pon!!!! so..this is really gonna help me dear...thnx for sharing naz.... mamamunny.blogspot.com .....have a visit pls...

Anonymous said...

sebelum letak doh dlm acuan, acuan tu kena letak butter x supaya x lekat time nak kluarkan pastry tu nanti??

Nadz Nazharzan said...

To Anonymous:
Sblm letakkn doh ke dlm acuan, Naz tak sapu butter pun sbb mmg x melekat dan mudah je nk kuarkn dr acuan lepas masak..

Unknown said...

trmksh diatas perk0ngsian resepi & cara2nya sekali....

Unknown said...

trmksh diatas perk0ngsian resepi & cara2nya sekali....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...