Selamat datang kepada semua pengunjung blog CUTE OVEN, SMALL KITCHEN. Diharap dengan kunjungan anda dapatlah kita berkongsi ilmu disamping menambah kenalan. Terima kasih atas kesudian bertandang ke sini.

Untuk makluman, di dalam blog ini sukatan cawan adalah menggunakan cawan metrik manakala sukatan sudu pula 98% adalah menggunakan sudu metrik.
Bagi yang sering bertanya apakah 'Tbsp' dan 'tsp'; 'Tbsp' = tablespoon & 'tsp' = teaspoon.

Recent Posts

Friday, October 7, 2011

NASI LEMAK & SAMBAL TUMIS SOTONG


Assallamualaikum dan salam sejahtera.

Mak aiiiii... Bersawang dah blog ni..Hehehe.. Lama tak dapat mengupdate blog dengan entry-entry yang baru. Ni nak minta dak Izah Muffin Lover tu tolong bersihkan sawang-sawang yang banyak di blog. Boleh ker Izah??^_^ hehehe..

Ok terus jer kepada resepi hari ini. Disebabkan resepi ni namanya nasi lemak, jadi kita cuba kurangkan lemak-lemak yang banyak di dalam resepi. Naz masak nasi lemak ni menggunakan campuran santan cair dengan susu segar rendah lemak. Rasanya tetap sedap. Mungkin lain kali boleh gantikan terus santan tu dengan susu segar rendah lemak pula. 

Untuk bahan sampingan seperti biasalah, ikut selera masing-masing. Cuma tang telur tu, encik hubby sebenarnya lebih suka telur goreng tapi sebab isteri tercinta dia ni nak kurangkan kalori dalam menu ni, jadi telur tu direbus sahaja. 

NASI LEMAK

Bahan-bahan :
(a) Nasi Lemak
  • 2 cawan beras
  • 1 cawan santan cair
  • 1 cawan susu rendah lemak
  • Air sekiranya perlu 
  • 3 ulas bawang merah - dimayang
  • 1 inci halia - dimayang atau diketuk saja
  • 2 helai daun pandan - dibasuh dan disimpul
  • 1/2 sudu teh garam
Cara-cara :
  1. Basuh beras dan toskan.
  2. Masukkan beras, santan, susu rendah lemak dan bahan-bahan lain di atas ke dalam periuk dan masak nasi seperti biasa. 
  3. Setelah masak boleh dihidangkan bersama dengan sambal tumis, ikan bilis goreng, telur rebus dan potongan timun.

(b) Sambal Tumis Sotong

  • 500 gm sotong segar - disiang, dibersihkan dan dicuci
  • 15 tangkai cili kering* ATAU 1 cawan cili kering yang telah dikisar
  • 4 ulas bawang merah*
  • 3 ulas bawang putih*
  • 1 sudu kecil belacan*
  • 1 labu bawang besar - dihiris kasar
  • 1 sudu kecil asam jawa dibancuh dengan 1/3 cawan air
  • Garam dan gula 
  • Minyak masak
Cara-cara :
  1. Panaskan 1 sudu besar minyak di dalam kuali. Masukkan sotong yang telah disiang. Biar hingga sotong kecut dan keluar airnya. Boleh tunggu hingga airnya sedikit kering. Angkat dan ketepikan.
  2. Kisar bahan-bahan bertanda * di atas. Panaskan minyak masak di dalam kuali. Tumis bahan-bahan kisar hingga kering. Apabila kering, masukkan bawang besar yang dihiris kasar. Biar seketika.
  3. Masukkan air asam jawa, garam dan juga gula sekiranya perlu. Masukkan sotong tadi dan tunggu hingga menggelegak dan sambal sedikit pekat. Tutup api.
(c) Bahan-bahan lain :
  • Telur rebus
  • Ikan bilis goreng
  • Timun yang dihiris 
  • Kangkung celur sekiranya suka
Hidangkan nasi lemak bersama sambal tumis serta bahan-bahan sampingan yang lain.

SELAMAT MENCUBA!

12 comments:

Zaliedana said...

kAK nAZ,alahai sedapnyer,gandingan yg sgt lah marbeles,sambal sotong n nasi lemak..Sy kadang wat nsi lemak ngan santan kotak jer kak,yg MS tuh,katanyer xda kolestrol..Hehe..

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

Naz sedapnya.belum sarapan ni....

Mas said...

sedapnya kak..
meh sepinggan....
mas suka nasi lemak ngan sambal sotong...

Anna Qawina said...

amboiii..diet sakan no..hehe

Sari Yusa Ibrahim said...

terliur tengok sambal sotong tu, Naz

tun_telani said...

uwaaaa~~~ nasi lemakkkk!!!!!!!!!!!!!!! sejak2 kene diet ni dh lama x pekena nasi lemakk.. uhuk uhuk... sedapnyer...

Nuridah said...

Assalamualaikum Naz,

amboi sambal sotong ngan nasi lemak yg dh diubah suai..terliur kak Nur tengok...ni mcm nk buat nasi lemak aje...hehe...my all time favourte ni..nk sepinggan Naz!!Hehe..

Kak Sam said...

Miss u. Hehe nak sepinggan

Nazrah said...

idea gak tu..susu rendah lemak ganti santan..boleh cuba

Cendana Kasih said...

umah kita pun buat nasi lemak sambal sotong malam tadi...best kan... kita tak leh miss telo mato kobau... hehehe...

Zana~Sweet Rose said...

salam ziarah..& kenal.. wah!! sedapnya nasik lemak, lama jugak zana x membuatnya.

Diana @ Melley Mey said...

sedapnya nasi lemak sambal sotong tu naz.. menyelerakan.. terliur sudah tau...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...