Selamat datang kepada semua pengunjung blog CUTE OVEN, SMALL KITCHEN. Diharap dengan kunjungan anda dapatlah kita berkongsi ilmu disamping menambah kenalan. Terima kasih atas kesudian bertandang ke sini.

Untuk makluman, di dalam blog ini sukatan cawan adalah menggunakan cawan metrik manakala sukatan sudu pula 98% adalah menggunakan sudu metrik.
Bagi yang sering bertanya apakah 'Tbsp' dan 'tsp'; 'Tbsp' = tablespoon & 'tsp' = teaspoon.

Recent Posts

Saturday, August 6, 2011

KEK CAWAN PISANG BERKISMIS


Assallamualaikum dan salam sejahtera.

Kek cawan pisang yang lembut dan gebu jer. Kalau rasa malas nak buat dalam bekas cawan kertas, boleh je bakar dalam loyang yang disukai. Untuk kismis tu, boleh diganti dengan coklat chip ke, coklat rice ke atau apa-apa je la yang disukai.

KEK CAWAN PISANG BERKISMIS
Oleh : Naz's CUTE OVEN, SMALL KITCHEN

Bahan-bahan :
  • 2 cawan tepung gandum
  • 1 tsp soda bikarbonate
  • 1 1/2 tsp baking powder
  • 1/4 tsp garam halus
  • 1 cawan gula perang
  • 1 tsp ovallate
  • 2 biji telur gred B
  • 250 gm pisang - dilenyek dan masukkan asen vanilla, gaul rata
  • 1/2 tsp asen vanilla
  • 1/2 cawan minyak jagung
  • 1/3 cawan susu segar atau susu cair
  • 1/2 cawan kismis - digaul dengan sedikit tepung gandum

Cara-cara :
  1. Ayak tepung gandum, soda bikarbonate, baking powder dan garam halus bersama. Ketepikan.
  2. Pukul telur bersama gula perang dan ovallate hingga kembang dan likat pada kelajuan maksimum.
  3. Masukkan pisang lenyek yang telah digaul dengan asen vanilla tadi. Pukul rata.
  4. Masukkan bahan ayak berselang seli dengan minyak dan susu hingga habis sambil memutar dengan kelajuan sederhana. Mulakan dengan tepung dan diakhiri dengan tepung juga.
  5. Masukkan kismis dan gaul rata dengan spatula.
  6. Masukkan adunan ke dalam cawan kertas dan bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 175 C selama 20 minit bergantung kepada oven masing-masing. Sekiranya membakar kek menggunakan loyang, bakar selama 40 - 45 minit atau sehingga masak. Cucuk lidi sate di tengah-tengah kek dan tarik keluar. Sekiranya lidi sate bersih dan tiada adunan basah yang melekat, maknanya kek telah masak. 
SELAMAT MENCUBA!

4 comments:

cik cek said...

Waaa...rajin tul buat kek bulan2 posa ni...kek dah jadi cupcake/mapin...comel2...senang nak dimakan kan...:)

♥LOVE2COOK♥ said...

Just feel like grabbing all of them dear! Selamat berpuasa :)

tun_telani said...

wah.. rajinnyer.. tun pose2 ni, mmg slow la kek2 or mapin nih.. nk kene cari kuih tradisional jugak utk iftar..hhihi

Ida,Japan said...

rajin naz buat cupcake...posa2 ni tekak ni kami nk mkn menda apa entah...rajin dgn tak rajin jer

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...