Selamat datang kepada semua pengunjung blog CUTE OVEN, SMALL KITCHEN. Diharap dengan kunjungan anda dapatlah kita berkongsi ilmu disamping menambah kenalan. Terima kasih atas kesudian bertandang ke sini.

Untuk makluman, di dalam blog ini sukatan cawan adalah menggunakan cawan metrik manakala sukatan sudu pula 98% adalah menggunakan sudu metrik.
Bagi yang sering bertanya apakah 'Tbsp' dan 'tsp'; 'Tbsp' = tablespoon & 'tsp' = teaspoon.

Recent Posts

Friday, August 26, 2011

CORNFLAKES MADU


Assallamualaikum dan salam sejahtera.

Cornflakes Madu ni antara cookies hari raya yang wajib dibuat setiap tahun. Kalau tak buat, anak-anak mesti tanya. Lagi pun membuatnya tak lah susah sangat. Bahan-bahan pun memang dah ada di rumah ni. Cuma cornflakes saja yang perlu dibeli.

Kebanyakan orang membuat cornflakes madu ni, menambah beberapa bahan seperti kekacang atau badam dan juga kismis. Tapi Naz selalunya buat plain saja. Cuma Naz taburkan sedikit bijan putih dan gula hiasan. Kalau ditambah kekacang, anakanda Husna tak boleh makan sebab dia tak berapa suka kekacang ni terutamanya kacang tanah. Macam allergic pula Husna dengan kacang tanah yang mana bila dia makan saja kacang tanah ni, lelangit di dalam mulutnya akan berasa gatal. Jadi cornflakes madu Naz memang kosong je.

CORNFLAKES MADU

Bahan-bahan :
  • 325 gm cornflakes
  • 200 gm butter
  • 6 Tbsp madu
  • 5 Tbsp gula kastor


Untuk Hiasan :
  • Gula hiasan
  • Bijan putih


Cara-cara :
  1. Panaskan bersama butter, madu dan gula di atas api. Biar hingga butter cair dan semua bahan sebati. Tutup api dan biarkan larutan sejuk sedikit pada suhu bilik.
  2. Masukka cornflakes ke dalam larutan tadi dan gaul hingga rata dan sebati. Taburkan sedikit bijan dan gaul rata lagi.
  3. Isikan ke dalam cawan kertas kecil dan taburkan gula hiasan.
  4. Bakar pada suhu 160 C di dalam oven yang telah dipanaskan selama 10 - 12 minit.
  5. Sejukkan dan kemudian simpan di dalam bekas kedap udara.
SELAMAT MENCUBA! 

2 comments:

RIMA DANIA said...

simple jugak resepi ni...
saya suka makan kalau g beraya
rumah orang tapi x pernah pulak
terfikir nak cuba kat umah hehe

princessyana santibanez said...

Akak . Kalau yana buat kan mesti crnflake dia xlekat . Kenapa ek? Slalu cm uh . .

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...