Selamat datang kepada semua pengunjung blog CUTE OVEN, SMALL KITCHEN. Diharap dengan kunjungan anda dapatlah kita berkongsi ilmu disamping menambah kenalan. Terima kasih atas kesudian bertandang ke sini.

Untuk makluman, di dalam blog ini sukatan cawan adalah menggunakan cawan metrik manakala sukatan sudu pula 98% adalah menggunakan sudu metrik.
Bagi yang sering bertanya apakah 'Tbsp' dan 'tsp'; 'Tbsp' = tablespoon & 'tsp' = teaspoon.

Recent Posts

Monday, 18 October 2010

KACANG BUNCIS OH! KACANG BUNCIS

Salam semua. Ni nak cerita pasal sayur kacang buncis yang Naz goreng malam tadi. Lama betul tak makan kacang buncis ni. Hari tu pergi Tesco, nampak kacang buncis ni yang sungguh segar, terus beli. Memang hajat nak goreng untuk makan dengan nasilah. Nak dijadikan cerita, Naz ni kalau makan sayur, memang tak pernah sikit hehehe...Tak kiralah sayur apa pun. Kadang-kadang tu, sayur lagi banyak dari nasi di dalam pinggan makan.

Jadi malam tadi masa makan malam, Naz dah tibai banyak kacang buncis ni. Rasanya yang rangup dan sedikit manis buat Naz lupa diri pulak. Sedap betul walaupun cuma goreng kicap jer..

Masuk bab tidur pulak... Malam tadi masa tengah nyenyak tidur, terbangun pula pukul 3 pagi. Sebab perut rasa tak selesa. Rasa cam nak muntah. Bangun dari pembaringan, dan terus termuntah. Perut rasa cam kena gastrik. Asyik sendawa jer.. Pedih rasa ulu hati. Sungguh tak selesa. Hubby suruh makan MMT. Kalau dear hubby tak suruh pun memang nak telan ubat tu. Sampai ke subuh tak lena tidur dibuatnya.

Fikir punya fikir, makan apalah sampai perut berangin ni.. Hubby kata perut masuk angin sebab tak makan kot. Tak makan apanye kalau malam tadi sampai habis sayur kacang buncis tu Naz tibai. Barulah teringat, kacang buncis tu kan salah satu jenis sayuran yang berangin. Laaaa... rupanya sebab makan kacang buncis berlebihan, tu yang kena gastrik ni...

Tu la nak dijadikan cerita. Lain kali kena beringat. Makanan, kalau yang berkhasiat sekalipun tak boleh diambil secara berlebihan sebab boleh memudaratkan. Macam Vitamin A yang diambil secara berlebihan boleh menyebabkan sakit kepala, loya, cirit, kulit kering/gatal, rambut gugur dan hilang selera makan.

Tulah cerita pasal kacang buncis. Lain kali memang perlu beringat. Lebih-lebih lagi, selepas melahirkan anak ke 3 tu, rasanya perut Naz memang dah tak tahan sangat dengan makanan berangin kalau diambil berlebihan. Dulu tak pulak. Tak pe lah kan. Yang penting perlu beringat sebelum mudharat tiba.. Ni pun masih rasa berangin lagi perut ni..Ok sampai sini dulu bebelan ini...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...