Selamat datang kepada semua pengunjung blog CUTE OVEN, SMALL KITCHEN. Diharap dengan kunjungan anda dapatlah kita berkongsi ilmu disamping menambah kenalan. Terima kasih atas kesudian bertandang ke sini.

Untuk makluman, di dalam blog ini sukatan cawan adalah menggunakan cawan metrik manakala sukatan sudu pula 98% adalah menggunakan sudu metrik.
Bagi yang sering bertanya apakah 'Tbsp' dan 'tsp'; 'Tbsp' = tablespoon & 'tsp' = teaspoon.

Recent Posts

Saturday, October 30, 2010

MERENDAM DAN MELEMBUTKAN SOTONG KERING


MERENDAM DAN MELEMBUTKAN SOTONG KERING
Bahan-bahan :

Sotong kering
Air abu
Air paip


Cara-cara :
1. Masukkan air abu dan air paip ke dalam bekas untuk merendam sotong kering. Nisbah campuran air abu kepada air paip adalah seperti berikut... 1:10. Maknanya 1 bahagian air abu dicampur dengan 10 bahagian air paip menggunakan penyukat yang sama.
2. Masukkan sotong kering yang keras lagi tu ke dalam campuran air tadi dan biarkan direndam selama 6 jam.
3. Setelah 6 jam, sotong dah pun kembang. Keluarkan sotong dan buang campuran air tadi.
4. Rendam pula sotong dengan air panas atau suam untuk lebih kurang 1 jam. Kemudian bilas sotong tadi. Bolehlah dimasak atau disimpan ke dalam freezer(sejuk beku).

NOTA : Kalau nak dapatkan sotong yang lembut, ikut tau cara di atas tu... Jangan derhaka pada tips ni sebab Naz sendiri dah pernah merebus sotong kering di dalam air paip selama lebih kurang 3 jam di atas api dapur dan hasilnya, bila dibuat sambal tumis, sotong ku macam tayar basikal...hehehe.. liat yang amat.. Jadi kalau dah beli sotong kering yang masih kering tu, pergilah cari air abu untuk melembutkan sotong tu.

Air abu tu selalunya dijual di dalam botol kaca. Rupanya sama seperti air paip.

4 comments:

ilahjy said...

air abu utk buat mee tu ker?? selalu kak guna ubat khas dia kak ipar kasi..berketul...

Naz said...

> ilahjy
Aah kak ilah.. Guna air abu yang digunakan utk buat mee tu..
Yang kak Ilah guna tu abuchang kot..rupa nye berketul warna putih kan..

Anonymous said...

ala kakkkkkkkk...tu panggilnya baking soda
....mana mana boleh dicari

Naz / Nadz COSK said...

To Anonymous,

Hahaha..ooo yer ker.. Nape la dia tak tulis air tu nyer kandungan baking soda + air jer..hehehe.. Akak ingatkan mmg khas air abu tu sbb mmg ada jual kat mana2.. Kat supermarket pun ada air abu ni...
Any way thanks for the info ya!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...