Selamat datang kepada semua pengunjung blog CUTE OVEN, SMALL KITCHEN. Diharap dengan kunjungan anda dapatlah kita berkongsi ilmu disamping menambah kenalan. Terima kasih atas kesudian bertandang ke sini.

Untuk makluman, di dalam blog ini sukatan cawan adalah menggunakan cawan metrik manakala sukatan sudu pula 98% adalah menggunakan sudu metrik.
Bagi yang sering bertanya apakah 'Tbsp' dan 'tsp'; 'Tbsp' = tablespoon & 'tsp' = teaspoon.

Tuesday 6 October 2009

MUFFIN PANDAN

Okey, ini muffin pandan yang Naz buat mengikut resepi Yani(MR). Resepi ni jumpa di dapur maklangazie. Tapi ada sikit pengubahsuaian mengikut barang-barang yang ada di dapur.. Cuma warna muffin tu kurang hijaunya.. Next time kena letak pewarna hijau lebih sikit kot. So jom layan..


Pandan Muffin
(Resepi asal from Yani; telah diubah suai sendiri)

Bahan :
180 g mentega tanpa garam (unsalted butter)
140 g gula halus (naz guna gula pasir biasa je)
2 biji telur gred A
80 ml susu segar
1 camca teh esen vanilla
220 g tepung gandum *
2 camca teh baking powder*(*disatukan dan diayak)
1 camca teh pandan paste dan colouring hijau
Sedikit coklat cip untuk hiasan (optional) (I used raisin)

Cara :
Putar mentega, masukkan gula dan putar hingga putih. Masukkan telur satu persatu dan putar hingga kembang. Masukkan esen vanilla dan putar lagi.
Perlahankan speed dan masukkan tepung berselang seli dengan susu cair hingga habis. Gaul rata. Akhir sekali masukkan pandan paste dan gaul rata.
Sudukan ke dalam acuan muffin kegemaran 3/4 penuh, tabur sedikit coklat cip dan bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 175C selama 20 - 25 minit atau hingga masak. Bergantung pada oven masing2..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...