Selamat datang kepada semua pengunjung blog CUTE OVEN, SMALL KITCHEN. Diharap dengan kunjungan anda dapatlah kita berkongsi ilmu disamping menambah kenalan. Terima kasih atas kesudian bertandang ke sini.

Untuk makluman, di dalam blog ini sukatan cawan adalah menggunakan cawan metrik manakala sukatan sudu pula 98% adalah menggunakan sudu metrik.
Bagi yang sering bertanya apakah 'Tbsp' dan 'tsp'; 'Tbsp' = tablespoon & 'tsp' = teaspoon.

Monday 13 May 2013

SNOW CHEESE CAKE

Assallamualaikum dan salam sejahtera.

Setiap hari kita berharap agar hari tersebut menjadi hari yang lebih baik dari hari yang lepas. Betul tak? Oleh itu, marilah kita sama-sama berusaha menjadikan setiap hari baru kita lebih baik dari yang semalam. "Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri" Surah Ar-Rad:11. Lepas kita berusaha barulah boleh kita berharap kan? Bukannya berharap tanpa sebarang usaha. Just a small reminder for my self and also my fellow friends.

Ok, cerita pasal kek yang terkenal ni. Rata-rata ramai yang dah membuatnya kan. Nadz ni kalau kek-kek yang ada keju ni memang lambatlah sikit nak mencubanya sebab Nadz bukan penggemar keju yang tegar. Tapi anakanda sulung Nadz, Haris memang suka sangat apa-apa juga makanan yang berasaskan keju. 

Kek ni Nadz cuba dan buat sempena birthday anakanda Haris (6 Mei) dan juga birthday anakanda Hani (10 Mei), Dalam minggu yang sama so, buat sebiji kek je lah untuk mereka. Haris yang minta nak cheese cake. So fikir punya fikir, Nadz trylah buat kek ni yang tak pernah lagi dibuat.

Lapisan kek warna pink tu, tak de perisa pun. Saja nak menambah seri pada kek..heheheee..

SNOW CHEESE CAKE
Tried by : Nadz @ovenkecil.blogspot.com

Bahan-bahan :
  • 6 biji telur ayam (buang 2 putihnya) 
  • 100g gula halus
  • 100g tepung hong kong (blue key,super fine boleh juga)
  • 60g tepung jagung (maizena)
  • 50g air sejuk (dari peti sejuk)
  • 1 sudu teh baking powder
  • 2 sudu makan ovalet
  • 75g mentega (dicairkan)

Untuk krim:
  • 1 kotak cream cheese philadelphia (250 gm)
  • 1/2 tin susu pekat manis 
 (satukan kedua bahan & putar sehingga tidak berketul-ketul).

Tapi untuk krim ni, Nadz buat cara lain sebab cream cheese ada 1/2 kotak jer dalam peti(125 gm). Memang tak cukuplah nak salut seluruh kek kan. So alternatifnya seperti di bawah;
Krim cara Nadz :
  • 1/2 kotak cream cheese philadelphia (125 gm)
  • 125 ml non dairy whipping cream
  • Sedikit gula icing (agak-agak manis sendiri)
(Pukul whipping cream sampai kaku. Dalam bekas lain pukul cream cheese hingga lembut. Masukkan whipping cream tadi dan juga gula aicing. Pukul sebati).

**Tapi, pada yang gemar rasa cheese, dicadangkan ikut krim resepi asal sebab krim cara Nadz ni kurang sikit rasa cheesenya. Tapi sesuailah untuk tekak Nadz yang tak berapa gemar cheese ni. Anak-anak Nadz suka krim versi Nadz ni. Yelah, whipping cream tu kan memang sedap. Siap licin bekas berisi krim tu dikerjakan..hahahaa...

Untuk Toping:
  • 1/2 kotak kraft cheddar cheese (parutkan)

Cara penyediaan:
  1. Masukkan semua bahan-bahan kecuali mentega cair dan putar.
  2. Putar dengan kelajuan sederhana sehingga pekat & putih.Akhir sekali masukkan mentega cair. Putar lagi sehingga sebati dan pekat.
  3. Sediakan acuan yang telah dialas dengan kertas minyak atau yang disapu dengan sedikit butter.
  4. Bakar dalam acuan dengan menggunakan api atas dan bawah selama 45 minit ke 1 jam dengan kepanasan 150'C.
  5. Bila sudah masak biarkan sejuk.  Bila dah sejuk, ambil pisau kek dan potong di tengah2 kek supaya menjadi dua bahagian.
  6. Sapukan cream cheese di atas separuh kek tadi,kemudian letakkan sebahagian lagi kek di atasnya.
  7. Sapukan lebihan krim cheese sehingga menutupi seluruh kek. Akhir sekali taburkan cheese kraf yang telah diparut tadi ke seluruh kek sebagai toppingnya.
  8. Masukkan dalam peti ais dalam 1-2 jam. Lepas tu baru potong.
NOTA NADZ(just update on 14/05/2013):
  • Sekiranaya ada lebihan kek yang tidak habis dimakan, Nadz cadangkan simpan lebihan kek ke dalam bekas atau tupperware bertutup sebelum disimpan di dalam peti sejuk.
  • Tujuan untuk mengelakkan parutan cheddar cheese dan bahagian kek yang terdedah kepada udara dari menjadi keras. Nanti bila nak makan balik dah tak sedap.
Nadz beli cheddar cheese kraft ni yang 160 gm je sebab itu je yang ada masa pergi kedai tapi cukup untuk menyalut keseluruhan kek. Ada baki cheddar cheese yang lebih pula yang tidak digunakan dan tidak diparut.

Parutkan halus-halus cheese tu agar kurang rasa muak bila makan nanti. Untuk bahagian atas kek, Nadz terus parutkan cheddar cheese tu di atas kek hingga menutupi permukaan kek. 

SELAMAT MENCUBA!

8 comments:

Rima Dania said...

Akakk hehe..lama tunggu akak update blog.. dulu pernah jugak makan kek ni..masa birthday Umi ke 40.. memang sedap.. tapi tu 10 tahun yang lepas.. tak sabar nk try resepi yang ni..hehe

inahar ali said...

wah..tahniah ye naz..bakal dapat baby baru..alhamdulillah! meh akak cikun sepotong ciskek tuh..hehe!

Sue @ Nenie said...

Assalamualaikum Kak..Rasanya belum terlambat untuk saya ucap tahniah atas bakal baby baru nanti..Jaga kesihatan yaaa kak...

Dan kek ni, dah lama saya idamkan tapi sampai sekarang pun belum terbuat2 lagi ni...Bilalaaahhh nak dapat kembali vit R ni...

JaSSNaNi said...

masyaALLAH... baru saya tau nadz dah 20 weeks.. tahniah nadz... eeee.. tak tau nak cakap apa ni.. suka sangat dengar ni.. huhu.. nanti baby sebaya ngan fiyya.. kan kan.. :)
ok nadz.. nak komen yang pasal kek tu.. meleleh air liur nani tengok tau... teringin sangat2 nak snow kek ni.. nak beli dah tentu mahal.. nak wat sendiri tak pandai sangat.. kemas sangat nadz wat..

cahayahidupku.blogspot.my said...

Sedapnya Nadz... akak suka cheese to belum ADA kerajinan nak buat ;-)

zila norazila said...

Wlupn tgh prggy tp ttp rajin..dh lama x mkn chese kek la..

NINA FARHANA said...

Sekali je pernah try buat. Tp kek bantat. Trus xnak buat dh. Huhu. Teringinn pulakk rasee nak makann 😣😣 kene seruu aura rajn dtg ni😂

Unkonwn said...

تتميز ماكينات تعبئة مياة معدنية بعائدها الاستثماري السريع حيث تقوم شركة ماسترتك بصناعة ماكينات تعبئة المياة المعدنيه من الفولاذ المتين المقاوم للصداء مع ضمان صيانة دورية للماكينة.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...