Selamat datang kepada semua pengunjung blog CUTE OVEN, SMALL KITCHEN. Diharap dengan kunjungan anda dapatlah kita berkongsi ilmu disamping menambah kenalan. Terima kasih atas kesudian bertandang ke sini.

Untuk makluman, di dalam blog ini sukatan cawan adalah menggunakan cawan metrik manakala sukatan sudu pula 98% adalah menggunakan sudu metrik.
Bagi yang sering bertanya apakah 'Tbsp' dan 'tsp'; 'Tbsp' = tablespoon & 'tsp' = teaspoon.

Recent Posts

Tuesday, 8 April 2014

PUDING LAICI DANGDUT YANG AMAT MARVELOUS


Assallamualaikum dan salam sejahtera.

Puding laici dangdut yang amat famous satu ketika dulu. Nadz baru je mencubanya. Tak taulah kenapa masa zaman kegemilangan puding ni, hati tak begitu kuat untuk membuatnya. Lagi pun bila beli laici dalam tin tu, memang cepat je habis dimakan begitu saja oleh anak-anak di rumah ni. 

Memang sedap sangat puding ni. Kelembutan serta kemanisannya, apabila turun melalui tekak dan kerongkong, Allahhuakhbarrr... sedap tak terkata. Menikmati puding ini, tak perlu mengunyah-ngunyah. Masuk saja ke mulut terus meluncur laju ke dalam tekak.

Resepi yang meletopppzzz ini dikongsi oleh Chef Hanieliza. Nadz letak pula resepi ini di sini untuk rujukan sendiri serta anak-anak bila mereka memerlukannya satu hari nanti.


PUDING LAICI DANGDUT

Bahan-bahan:

10 gm agar2 serbuk atau 1 paket agar2 biasa [28 gram]

2 liter air
2 cawan gula
1 tin susu cair

Cara-cara:
1. Masakkan agar2 serbuk atau agar biasa bersama air sehingga mendidih.
2. Masukkan gula. Biarkan mendidih lagi. [jika gunakan agar biasa kena tapis]
3. Tutup api. Masukkan air laici dan susu cair. Kacau rata.
4. Tuangkan dalam acuan [terpulanglah nak acuan besar atau mangkuk kecil]. Bila dah sejuk masukkan dalam peti sejuk.
5. Hidangkan bersama buah laici yang diasingkan tadi.



NOTA:
Puding laici ni agak lembut sedikit...so kalau nak makan potongkan [jika gunakan acuan besar] atau tuangkan dalam bekas dan gunakan sudu kecil untuk memakannya.

Nadz keraskan puding ni dalam gelas-gelas saja. Senang nak dimakan bila telah disejukkan di dalam peti ais. Nyumm...

Macam ketagih pula makan puding ni. Rasa nak lagi dan lagi dan lagi dan lagi dan lagi dan lagi dan lagiiiii...... 

SELAMAT MENCUBA!

4 comments:

maz said...

Assalamualaikum Nadz...ada rmah ke tuu..pudding laici tu ada lgi kee...mtak lah sgelas...maz klu buat anak2 xmkn jnis agar2 ni..huhuu...ke g psar siti khadijah dohh...maz missss sngat dgn psar tuu...dh brbelas thun rsanya xmsuk psarr tuu...huhuu...

Mel said...

Assalam kak. Samalah macam mel bila tengah popular tak rajin pula nak cuba. Tapi bila akak cakap sedap ni, kena cuba ni.. musim2 panas ni mau tak cukup secawan tu..

Bbwana adienia said...

salam kak..menawannya puding tu..terliur..

Mama3Q said...

naz, bleh saya tau jenama laici yang digunakan...sebabnya saya cari kat supermarket takde yang tulis halal...teringin sgt tgk puding nz ni..dan mcm senang plak tu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...